Priset för pr - 5 miljoner

Så här mycket kostar Carolas schlagersatsning - land för land

1 av 2 | Foto: Peter Wixtröm
Carola har hunnit avverka flera europeiska länder under sin pr-kampanj inför schlager-EM.
NÖJE

Carola satsning på att vinna Europa är rekordstor.

Pr-kampanjens slutnota beräknas landa på cirka 5 miljoner kronor.

-Vi gör en storsatsning, säger Mårten Aglander, vd på Universal.

Carola har jobbat frenetiskt sedan segern i Melodifestivalen i mars.

Stjärnan har farit som en skottspole genom Europa för att marknadsföra vinnarlåten "Invincible" och locka röster till Sverige i schlager-EM.

Satsningen saknar motstycke i svensk schlagerhistoria.

Besökt elva länder

-Hon är fantastisk. Jag tror inte att hon haft en minut för sig själv sedan segern i Globen.

-Och det inspirerar också oss att satsa mycket, säger Mårten Aglander, vd på Carolas skivbolag Universal.

När Carola landar i Aten nästa vecka har hon besökt elva europeiska länder.

Och Universal är beredd att betala för ett bra resultat.

Enligt branschbedömare med insyn kostar pr-satsningen inför och under schlager-EM drygt två miljoner kronor. I det paketet ingår bland annat tv-reklamkampanjer i Danmark och Norge, en "Invincible"-video för cirka 400000 kronor och omkostnader för Carolas stab i Aten.

Satsar stort

Efter tävlingen satsas minst lika mycket på pr-besök i Västeuropa samt marknadsföring i nordiska länder.

-Jag kan inte gå in på summor, men vi gör en storsatsning. Det är så omfattande vi kan, säger Aglander.

De stora vinsterna för Carola i schlager-EM ligger i exponeringen och framtida skivförsäljning.

Intäkterna från tävlandet är en spottstyver i sammanhanget.

Enligt initierade källor får Carola, liksom övriga artister, ett gage på cirka 14000 kronor. Ett framträdande i semifinalen och ytterligare ett i finalen ger alltså omkring 28000 kronor.

Nöjesliv avslöjar

Dan Panas