Aftonbladets trafikexpert Robert Collin: Skyll inte på däcket

NÖJE

Högtryck, sol, värme, och hög fart på motorvägen.

Men riktigt lågtryck i däcket, ja då kan det gå så här illa.

För enda rimliga förklaringen till att ett däck börjar brinna är att lufttrycket i däcket är toklågt samtidigt som det är varmt ute och farten hög.

När lufttrycket i ett däck är lågt alstras värme i gummit. Däcksidorna buktar ut på ett helt onormalt sätt, gummit "gnuggas" varmt och till slut, med hjälp av hög utetemperatur, kan det ta eld.

Om däcket varit helt lufttomt hade föraren sannolikt märkt att något var fel, däcket hade malts sönder mellan fälgkanten och vägen och bilen hade blivit svårhanterlig.

Men en pyspunka, i synnerhet på ett bakdäck, kan lura föraren att köra vidare.

Visst, med så lågt tryck i däcket ålar sig bilen fram, man måste passa med ratten, borde misstänka att något är fel.

Men det går att lura sig. Och tro att asfalten är sliten. Eller att det blåser hård sidvind.

Å andra sidan, är asfalten inte sliten? Blåser det inte hård sidvind? Då borde man ju ana att det är något fel på bilen.

Då kanske man skulle stanna och kolla.

Bilolyckor beror nästan alltid på att föraren gjort fel. Nästan aldrig på tekniska problem.

Den här incidenten ligger i gråzonen. Ett tekniskt problem som föraren borde upptäcka i tid, men som han inte märker. Är det däckets fel? Nej. I bilskolan lär man sig att kolla bilen innan man kör iväg. Då ser man att ena däcket är nästan lufttomt.

Om man, som de flesta gör, även jag, kör iväg utan att kolla. Tja, då får man ta ansvaret själv, inte kan man skylla på däcket i alla fall.

Robert Collin