Schlagerns framtid hotas

Vinnarlåtarna har för kort livslängd – nytt pris kan bli räddningen

NÖJE

Hit – men inte längre.

Vinnarlåtarnas korta livslängd efter schlager-EM kan hota tävlingens framtid.

– Risken är att artister och länder inte tycker att det är värt att vara med, säger Anders G Karlsson, som leder den svenska schlagerdelegationen.

Foto: AP
Minns du Ruslana från Ukraina som vann 2004? Låten var framgångsrik, men gjorde henne inte till ett stort internationellt namn.

Större, dyrare, glamorösare – och populärare än någonsin.

Schlager-EM rider på en framgångsvåg.

Men bland de deltagande länderna växer också en oro.

Dyr tävling

Vinnarlåtarnas livslängd är för kort och de blir oftast bara hits i det vinnande landet och grannländerna.

Problemet har diskuterats vid flera tillfällen hos arrangören EBU, där representanter från de tävlande länderna varit på plats.

– Tävlingen är långt ifrån gratis. Det krävs mer och mer ganska dyrt pr-arbete runt låtarna, både före och under tävlingen.

– Och om det inte leder någonstans är risken stor att vissa länder och artister inte tycker att det är värt att vara med, säger Anders G Karlsson, som leder den svenska schlagerdelegationen i Aten.

Turnévinst

En lösning som EBU skissar på är att skapa ett förstapris som förstärker en seger.

En idé som väckts är att vinnaren ska få en stor turné genom de deltagande länderna.

Svante Stockselius, högste ansvarige för schlager-EM, säger att en hotbild mot tävlingen inte existerar i dagsläget. Men bekräftar att turnétanken finns.

– Vi vill naturligtvis att vinnarlåten ska leva längre än bara en vecka i maj. Jag skissar och fnular på flera saker som kan ge segraren någon form av ytterligare berömmelse.

– Vi skulle ju, i en drömvärld, önska att vinnarlåten också blev sommarens hit i Europa, säger han.

Så gick det för vinnarlåtarna

Aftonbladet lät erfarne finske EBU-delegaten Kjell Ekholm analysera de tio senaste årens vinnare.

Oddsen just nu:

Dan Panas