Städernas miljon– klipp på schlagern

Deltävlingarna drar in stora pengar: Det har ruggig impact

NÖJE

Deltävlingarna i Melodifestivalen har blivit en vinstmaskin med hundratals miljoner kronor i potten.

Bara själva publiciteten kring en arrangörsstad beräknas ha ett annonsvärde på 25 miljoner kronor.

Nöjesbladet kan i dag presentera affärskontrakten mellan bolaget Live Nation och städerna där deltävlingarna hålls.

Foto: Foto: PETER WIXTRÖMLinda Bengtzing sprutar champagne efter att ha gått direkt till finalen i Globen från deltävlingen i Karlskrona 2008. Men det är inte bara hon som har anledning att fira. Kommunerna som står värd för
deltävlingarna tjänar miljonbelopp på Melodifestivalen i form av ökad handel, fler hotellnätter och reklam för staden.

Det är en hård kamp mellan kommunerna som vill stå som värdar för deltävlingar. Precis som i OS-sammanhang måste de visa upp sin bästa sida och göra ett gott intryck för att få chansen.

Sveriges Television fattar besluten. Men den kommunerna framförallt ska övertyga är Anders Leijon på den privata konsertarrangören Live Nation.

Det är han som håller i tåtarna, presenterar förslagen för SVT och skriver kontrakten.

Egentligen är det Sveriges Television som äger rättigheterna – men allt har överlåtits på Live Nation. Uppgörelsen är att Live Nation får alla intäkter mot att de sköter själva turnén.

Betalar 500 000

Bolaget beräknas omsätta 50 miljoner kronor på Melodifestivalcirkusen.

– Ja, med biljettförsäljning och allt kanske det är så, säger Anders Leijon.

Han är 36 år och har sedan två år skött Live Nations affärer kring Melodifestivalen.

Enligt kontrakten betalar städerna som väljs ut 500 000 kronor direkt till Live Nation. De får då bland annat rätten att använda Melodifestivalens logotype i lokala pr-aktiviteter.

Men enligt det stränga avtalet måste allt användande i förhand godkännas av Live Nation.

– Det vi erbjuder är ett marknadsföringspaket, säger Anders Leijon.

Att utses till arrangörsstad är rena jackpotten för kommunerna. Karlskrona, som höll deltävlingar både 2006 och 2008, skriver i en årsredovisning:

”Evenemanget drog stor publik och tävlingen gav genklang i hela Sverige. Det totala annonsvärdet för publiciteten i samband med Melodifestivalen uppskattas till drygt 24 Mkr.”

– Det har ju en ruggig impact, säger Michael Fransson som är vd på kommunala Telenor Arena i Karlskrona.

Det exakta värdet skrevs 24,3 miljoner efter en underökjning gjord av bolaget Observer. Totalt skrevs 806 artiklar om Melodifestivalen i Karlskrona.

Handeln ökar

Samtidigt gick affärerna i Karlskrona som smör i solsken.

– Handeln ökade med 15 procent mellan onsdag och lördag under Melodifestivalveckan, säger Michael Fransson.

– Hotellen var fullbelagda. Så det handlar om 1 200 extra hotellnätter.

När det stod klart att Karlskrona hade utsetts fick Fransson en lokal nyckelroll.

– Jag fick 1 275 000 kronor från kommunstyrelsen för att arrangera evenemanget, berättar han.

En halv miljon av pengarna gick direkt till kontraktet med Live Nation. Men sen fick kommunen tillbaka 350 000 av Live Nation för fyra dagars hyra av stadens arena.

I Västerås blev det också ekonomisk succé i samband med att staden höll deltävling 2008. Där talas om siffran 25 miljoner kronor.

– Jag tror det presenterades en sån utvärdering, säger Jan Andersson som är vd på Rocklunda Sport&Event.

I Västerås stod skattebetalarna, alltså kommunen, för halva kostnaden för kontraktet med Live Nation. Andra halvan betalades av arenabolaget.

Stort reklamvärde

Örnsköldsvik hade en deltävling 2007.

Utöver en halv miljon till Live Nation kostade det kommunen ytterligare cirka 200 000 kronor.

Men det är småpengar jämfört med reklamvärdet för att staden fick stå i fokus och för handeln som sköt i höjden.

– Vi frågade 100 butiker och jag tror 60 svarade. Av de som svarade hade var fjärde ökat försäljningen med 30 procent, säger Lars Söderlind som är evenemangsansvarig i Örnsköldsvik.