– Vi kan göra en platta

NÖJE

I kväll står Roxette på scen igen.

De närmaste två månaderna ska de uppträda för över en halv miljon européer. Och spela in ny musik.

– Jag har skrivit jättemycket sånger i sommar, säger Per Gessle, 50.

Night of the proms heter konsertpaketet med Roxette som affischnamn. Varje kväll gör de fem låtar med symfoniorkester.

– Den här turnén är mitt i prick för oss, säger Per Gessle. Marie pallar ännu inte att köra en hel konsert. Nu slipper hon driva en tvåtimmars föreställning. Det är ett steg på vägen.

I veckan har svenskarna repeterat i Belgien med symfoniorkestern.

–Det låter väldigt Roxetteigt, säger Per Gessle. Balladerna blir pampiga med stråkar, medan ”The Look” och ”Joyride” låter mer udda. Lite psykedeliska. Marie sjunger helt sagolikt.

Marie föll ihop

Hösten 2002 skulle Roxette vara med i ”Night of the proms”. Dagen före presskonferensen föll Marie Fredriksson ihop, inledningen på en lång tids sjukdom.

Under åren gjorde Per Gessle annan musik medan Marie Fredriksson tillfriskande och började arbeta igen.

– Jag har väntat på att Marie ska ta initiativet. Och förra hösten stod hon på scen och tog steget ut från huset. Hon sa direkt om Night of the proms: ”Det här vill jag göra.”

I turnén Stjärnklart sjöng hon en handfull sånger varje kväll.

– Det har varit roligt. Fantastiskt, sa Marie Fredriksson då. I början var jag lite nervös, tänkte oj oj oj. Det var så längesen. Men det har varit makalöst. Det gav mersmak.

Mersmak som ledde till den här Roxette-turnén.

– Vi får se hur det går, säger Per Gessle. Hon kanske tycker att det är jobbigt. Marie har problem med balansen och ser illa på ett öga. Men hon gillar ju att sjunga och låter fantastisk.

”Som en studio”

Ni är ute länge. Två månader i Belgien, Holland och Tyskland. Vad ska ni göra på dagarna? Spela in på hotellrum?

– Ja, vi har faktiskt packat utrustning så vi kan göra en platta. Jag har med mig jättemycket låtar som jag skrivit i sommar, de flesta tänkta för Roxette. Vi har en Pro Tool så det är som att sitta i vilken studio som helst. När Marie är i rummet intill är det lätt att be henne komma in och vara med.

Aningen större än Rhapsody

Roxette är tillsammans med ABBA den största svenska popexporten. Här uppträder de med bland andra John Miles och OMD (Orchestral manouvres in the dark). Och munspelsvirtuosen Toots Thielemans, 87.

Är det inte som Rhapsody in rock?

– Night of the proms är etablerat och fruktansvärt stort. De har sålt 600 000 biljetter till konserterna vi är med på. Alla arenorna är i hallar för 14 000–15 000 åskådare.

I boken ”Att vara Per Gessle” finns några roliga uttalanden om Night of the Proms modell 2002. Du säger: ”Vi garvade åt erbjudandet ända tills de började vifta med checken. Det var extremt bra betalt”. Stämmer det fortfarande?

– Det beror på vad man jämför med. De senaste åren har det blivit mycket lönsamt för etablerade artister att turnera. 2002 blev vi mer överraskade över gaget.

Men nu är du van att tjäna mycket på konserter?

– Ja, turnéer är mer lukrativt än skivor.

Ingen Rammstein-censur

I veckan släpps också ditt livealbum ”Gessle over Europe”.

– Ja, men det skulle kommit för en månad sedan. Där finns några video av Jonas Åkerlund som det varit censurproblem med i Tyskland, så jag måste få en tysk åldersgräns innan vi kunde ge ut cd med dvd. Därför blev den fördröjd.

Censur. Åldersgräns.

– Jag tänkte: ”Åh, äntligen har jag blivit lite farlig”, säger Per Gessle. Och så fick den 12-årsgräns.

Jens Peterson

ARTIKELN HANDLAR OM