Aftonbladet
Dagens namn: Ellen, Lena
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nöjesbladet

Youtube stoppar svenska kändisar

Hivrådets reklamfilm för vågad för nätsajten

Detta klipp finns inte längre på aftonbladet.se, men prova gärna Aftonbladet TV.

Svenska kändisar har sex i reklamfilm

Ny kampanj ska hindra HIV-spridningen.

Nationella hivrådets lättklädda reklamfilm blev för mycket för Youtube.

Inom några timmar plockades den bort från sajten.

– Jag blir väldigt häpen, säger projektledaren Karin Rågsjö.

kleerup kastar kläderna Andreas Kleerup och Nanna Blondell i en het scen i informationsfilmen som ska få unga att använda kondom. Men efter bara några timmar plockades videoklippet bort från Youtube. Nakna svenskar som simulerar sex blev för mycket för webbplatsen.   kleerup kastar kläderna Andreas Kleerup och Nanna Blondell i en het scen i informationsfilmen som ska få unga att använda kondom. Men efter bara några timmar plockades videoklippet bort från Youtube. Nakna svenskar som simulerar sex blev för mycket för webbplatsen. Foto: NATIONELLA HIVRÅDET

Nationella hivrådets nya reklamfilm hann knappt lanseras förrän den stötte på patrull.

I det en minut långa filmklippet för kondomanvändning kastar svenska kändisar av sig kläderna och simulerar sex.

Det uppskattades inte av Googleägda Youtube som plockade ner videoklippet efter bara några timmar med motiveringen: ”Nakenhet är i allmänhet inte tillåtet på Youtube, särskilt inte i ett sexuellt sammanhang.”

”Väldigt märkligt”

Karin Rågsjö, projektledare för kampanjen, blev mycket förvånad över Youtubes agerande.

– Vi försöker inte sälja sexprylar. Det här är en informationsfilm som backas upp av den svenska staten och ett antal myndigheter. Den är framtagen för att försöka minska antalet fall av klamydia och hiv. Då borde den vara okej, säger hon.

Rågsjö vill att informationsfilmen ska bedömas utifrån en svenskt kontext i stället för att styras av amerikanska värderingar.

– Det är väldigt märkligt att Sverige ska behöva anpassa sig efter hur man jobbar med de här frågorna i USA. Nu får amerikansk sexualmoral styra helt och hållet.

Skådespelerskan Moa Gammel, 29, är en av kändisarna som medverkar i den lättklädda filmen. Hon tycker att det är beklagligt att det amerikanska företaget stoppar det viktiga budskapet.

”Skydda sig”

– Filmen är gjord för att lyfta fram att sexuella förbindelser kan vara häftiga och otroligt livsgivande, men att man måste tänka på att skydda sig. Jag tycker att det är mer provocerande att könssjukdomar sprids utan att folk reflekterar över det, säger Gammel.

Nationella hivrådet har kontaktat Youtube för en diskussion om filmen.

Karin Rågsjö uppmuntrar nu till debatt.

– Vem äger de sociala medierna? Vem ska ha sista ordet när man lägger ut informationsinsatser via sociala medier? Ska vi alltid tvingas gå via USA?

Nöjesbladet har förgäves sökt representanter från Youtube för en kommentar.

SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet