Världen fick nog efter alla avlyssningar

Demonstrationer mot Murdoch.
NÖJE

Nakna flickor, skvaller och hårda vinklar har gjort Rupert Murdoch till världens mäktigaste mediechef.

Han är ökänd för sina hårda nypor och aggressiva ledarstil.

Men när hans anställda började avlyssna mordoffer fick världen nog.

Början till slutet för Murdochs flaggskepp, tidningen News of the world, var en hovreporter som avslöjades med information han inte skulle haft.

Prins William själv listade ut den troliga källan: hans egen mobiltelefon.

En polisutredning avslöjade att hovreportern och en privatdetektiv avlyssnat flera personer i och kring kungafamiljen.

News of The Worlds ledning hävdade att det var en enskild reporters initiativ, men då kom nästa smäll: tidningen The Guardian avslöjade hur News of The World regelbundet avlyssnade en stor mängd kändisars och politikers röstbrevlådor.

Utredning pågår

I juli ett år senare kom dödsstöten: Tidnignen beslogs med avlyssning av den försvunna skolflickan Milly Dowlers mobilsvar – och hade raderat meddelanden så att hennes föräldrar felaktigt trott att Milly fortfarande var vid liv.

Efter en vecka tvingades Rupert Murdoch och hans son James lägga ner tidningen – men frågorna om vad familjen visste har inte lagt sig. En officiell utredning om tidningens arbetsmetoder pågår alltjämt, flera chefer har gripits och väntar nu åtal.

Ökade sin vinst

I årsredovisningen för bokföringsåret 2010/2011 skriver Rupert Murdoch om avlyssningsskandalen:

”Det gick emot allt jag står för. Det beteendet svek inte bara våra läsare utan också de många tusen magnifika proffs i våra andra divisioner runt om i världen. Det var ett smärtsamt beslut att lägga ner News of The World, men det var det enda rätta.”

Och det hade han kanske rätt i – för medieimperiet växer och går allt bättre. Under året steg vinsten för Murdochs News Corporation med 12 procent till 4,98 miljarder dollar – 34 miljarder kronor.

ARTIKELN HANDLAR OM