”Kvinnor som är farliga - kul”

Rapace & Gammel i brutal gangsterfilm: Det blir dramatiskt

1 av 3 | Foto: © 2014 BALDUR BRAGASON / ATMO
Hemkunskap med Moa i ”Tommy”?
NÖJE

Mot slutet har den 37:e filmfestivalen ­blivit gangsterfestivalen.

- Det är roligt att se folk som går över gränsen. Sju av tio av mina favorit­filmer handlar om kriminella, säger Ola Rapace.

I torsdags gästades festivalen av regissören Johan Renck och Gustaf Skarsgård med flera skådespelare, när tv-serien ”Ettor och nollor” förhandsvisades på stor duk. 2 x 1,5 timme mycket brutal skildring av Göteborgs undre värld, som kommer i SVT den 9 och 16 ­februari.

Lördagens avslutningsfilm var ”Tommy”, en mycket brutal skildring av Stockholms undre värld, ur brottslingarnas kvinnors synvinkel. Biopremiär den 14 mars, med Moa Gammel, 33, och Ola Rapace, 42, i ­huvudrollerna.

”Testar gränserna”

Varför tror ni att folk så gärna vill se gangstrar på film?

- ”Little Odessa”, första ”Gudfadern”, ”Scarface” … sju av mina tio favoritfilmer handlar om kriminella. Vem du än frågar så gillar folk de här rollfigurerna som inte håller sig inne i ­buren, som testar gränserna, det blir dramatiskt, ­säger Ola.

- Människor i den här världen är ju på ett sätt som konstnärer, man söker det livsförhöjda i allt, det finns inga mellannivåer, säger Moa.

Varför är det intressant att spela kriminell?

- Det kräver en stor ­insats av en själv, man kan inte fuska. I ”Tommy” fanns inga transportsträckor, ­varenda scen tog en i besittning, säger Moa.

- Jag tycker inte att det lockar mer att spela kriminell än laglydig, det handlar om situationer i manuset, vad det är för scener, ­säger Ola.

Tror ni att folk ser upp till alla dessa gangstrar på film?

- De är kompromisslösa, därför blir de intressanta, säger Moa.

- Det är ­något intressant med folk som orkar stå ­utanför flocken. Det kan ­vara en kille i tredje klass i plugget. Så kriminella, outlaws, kanske symboliserar det i konsten, säger Ola.

Är ni själva attraherade av ”farliga” kvinnor och män?

- Kreativitet och ­destruk-­­­ tivitet ligger väldigt nära, det är två sidor av samma mynt. Så absolut. Darkness … (ha ha), säger Moa.

- Jag tycker bara att det är kul med farliga kvinnor. Och Noomi blev ju Lisbeth Salander med mig, säger Ola och skrattar.

”Annan generation”

Den ”bad boy”-image som du och Mikael Persbrandt har, har väl heller inte skadat era karriärer?

- Blanda inte ihop mig med den där gamla gubben. Det är en helt annan generation, säger Ola (skratt).

FAKTA

”Man går in i någons helvete”

Har ni några favoritroller i gangstergenren?

– ”Chinatown” är jäkligt bra, de rollfigurerna är alla mörka, ingen i filmen är oskuldsfull, säger Moa.

– Ray Winstone i ”Nil by mouth”. Det kommer aldrig att bli bättre. Det är tur att så få har sett den, annars skulle jag lägga av. Målet är att överträffa det. Har aldrig varit nära, det kommer, säger Ola.

Vad tror ni folk tar med sig från ”Tommy”?

– Den är ju väldigt mörk. Det är någon slags exorcism att se filmen, man går in i någons helvete, något slags Dante, säger Moa.

– Ett hopp om en ny slags svensk film. Jag kände ett tag att det var kört, antingen gör man tjugo Wallander-filmer eller så står man och flinar i en romantisk komedi, säger Ola.

ARTIKELN HANDLAR OM