”Pippi” blåst av telefonföretag

1 av 3
Inger Nilsson.
NÖJE

Skådespelaren Inger Nilsson blåstes av telefonförsäljare, skriver Expressen.

Hon blev lovad lägre räkningar – men får nu betala betydligt mer varje månad.

– När jag väl skrivit på kom det enorma fakturor, säger hon till tidningen.

Det ”billiga” bytet stod henne dyrt.

Inger Nilsson, känd som Pippi Långstrump från de klassiska filmerna och tv-serien, var sedan flera år tillbaka är kund hos Tre.

Där hon betalade 900 kronor i månaden för hemtelefon, ipad, mobiltelefon och dator.

När hon nyligen fick ett samtal från IT-butiken om att byta abonnemang till Swedfone nappade hon på erbjudandet, skriver Expressen.

”Enorma fakturor”

Enligt Nilsson sa säljaren att hon skulle spara ett par tusenlappar per år på bytet.

– Sedan kom avtalen och jag kollade väl inte tillräckligt noga. När jag väl skrivit på kom det enorma fakturor, säger hon till tidningen.

Nilsson berättar att hennes nya avtal kostar minst 500 kronor mer i månaden. Hon erbjöds att byta till ett billigare avtal, men bytet skulle kosta henne 200 kronor.

– Jag blir tokig. De säger ”du är vuxen och kan läsa ett avtal”. Men då kan ju de inte räkna, säger hon.

Ska utreda

Företaget upplyste inte henne om att hon skrivit på ett avtal utan ångerrätt.

Ingrid Nilsson har inte anmält det inträffade till polisen eller Konsumentverket. Men Konsumentverket har tidigare fått in åtta anmälningar mot IT-butiken och Swedfone.

Swedfone säger till tidningen att de tar Nilssons klagomål på största allvar och kommer att utreda händelsen.

ARTIKELN HANDLAR OM