Bianca Ingrossos känslosamma möte

1 av 5 | Foto: MSG GROUP/HARDHAT
Bianca Ingrosso och mamma Pernilla Wahlgren har rest till Kambodja för att belysa en kampanj mot stelkramp i fattiga länder. Bianca blev särskilt tagen av ett möte med en kvinna i hennes egen ålder.
NÖJE

Mötet med den unga kvinnan som förlorat sitt barn i stelkramp blev för mycket för Bianca Ingrosso.

Till slut kunde hon inte hålla tillbaka tårarna.

– Jag blev helt överväldigad, jag började gråta och allting. Jag tyckte det var så hemskt, säger hon.

Bianca Ingrosso, 19, och mamma Pernilla Wahlgren, 46, är på resa i Kambodja tillsammans med Unicef. Resan betalas av blöjföretaget Pampers för att belysa en kampanj mot stelkramp i fattiga länder.

Men resan till Ratanakiri-provinsen i nordöstra Kambodja har hittills varit rejält strapatsfylld. Mitt under regnperioden har mor och dotter tagit sig fram genom lervälling och oväder på flottar, mopeder och kanot för att kunna följa hjälparbetarna.

– Pengarna går inte bara till själva vaccinet utan också för att frakta ut det, många byar ligger verkligen svårtillgängliga, säger Pernilla Wahlgren.

"Barnet hade inte överlevt"

Under onsdagen besökte de den lilla byn Lamoeuy och fick träffa dem som nu får vaccinet: barn, gravida mammor och flickor över 14 så att de har det i kroppen om de blir gravida.

– Vi träffade en ung mamma. Hon var bara 20 år och väntade sitt andra barn. Det första hade inte överlevt, för att bebisen inte fått stelkrampsvaccinet, säger Pernilla Wahlgren.

För Bianca blev mötet extra känslosamt.

– Jag ska ju fylla 20 i år så vi är nästan lika gamla, säger hon.

– Jag började gråta. Först för att det var så hemskt att se hur alla levde, men sen också för att det var så fint att se alla samlas och få sitt vaccin. Hon verkade så glad också nu och hoppfull över att barnet kommer överleva den här gången, säger Bianca Ingrosso.

FAKTA

/ Unicefs kampanj med blöjtillverkaren

För varje paket blöjor som Pampers säljer under perioden oktober till december skänker företaget pengar motsvarande ett stelkrampsvaccin till Unicef.

Kampanjen är återkommande och har pågått sedan 2006. Totalt har man skänkt 300 miljoner stelkrampsvaccin.

Fortfarande finns 100 miljoner kvinnor och nyfödda som i dag är i riskzonen för att få stelkramp.

15 länder som tagit del av kampanjen har i stort sett lyckats eliminera stelkramp hos mammor och nyfödda.

Eliminering har definierats av WHO och innebär att mindre än 1 av 1000 i varje distrikt i hela landet drabbas av stelkramp.

Källa: Unicef, Pampers

ARTIKELN HANDLAR OM