Jureskog tar bort sin Facebook – efter hamburgerkritiken

1 av 4
NÖJE

Mikael Wahlström sågade McDonalds nya Jureskog-hamburgare på Facebook.

Nu har stjärnkocken Johan Jureskog tagit bort sin Facebook-sida.

– Det får vara slut på slasket i sociala medier. Jag är trött på det, säger Johan Jureskog.

Häromdagen var Mikael WahlströmMcDonalds. Han hade flyttat hela dagen och såg fram emot att mätta sin hunger med en hamburgare. Mikael beställde den nya Jureskog-hamburgaren, men blev väldigt besviken över vad han fick in.

– Den var extremt illa gjord, säger han.

Mikael tog därför ett kort på hamburgaren och la upp på kocken Johan Jureskogs, 40, Facebooksida. ”Johans 'signature burger' ser mer ut som Johans 'Road kill'”, skrev han i inlägget som snabbt fick över 3 000 likes.

– Det är ingen hemlighet att McDonalds har styleade bilder. Det köper jag. Men när något som ska vara förknippat med en toppkock ser ut som en road kill blir det ironi, säger Mikael.

Men det är ju inte Johan Jureskog själv som har gjort just den burgaren du fick.

– Absolut inte. Men om han säljer sitt namn till McDonalds tappar han kontrollen över sitt varumärke. Då hamnar det i händerna på någon som har en väldigt dåligt dag på jobbet. Det drabbar honom och det drabbar McDonalds. säger Mikael Wahlström.

”Jag är en av Sveriges bästa kockar”

När Nöjesbladet når Johan Jureskog är han upprörd över Mikaels sätt att kritisera honom.

– Är jag inte nöjd med min mat då säger jag till restaurangägaren eller servitrisen. Jag hänger inte ut någon på sociala medier och smutskastar andra människor. Det är inte jag. Jag är en av Sveriges absolut bästa kockar. Då är det klart att det är jättekul att smutskasta mig, säger Johan Jureskog.

Därför har han tagit bort sin Facebook-sida. Han säger att han inte orkar vara på Facebook längre.

– Vill man mig någonting kan man komma till Rolfs kök eller AG. Där står jag. Jag tar det här extremt personligt och jag blir jätteledsen. Jag vill leverera bra grejer.

Själv lovordar han sin signaturhamburgare.

– Det är en kanonburgare. Jag har ätit den fem gånger, senast i går, och varit lika nöjd varje gång. McDonalds gör ett toppenarbete med det här. Men om en hamburgare säljs i 1,8 miljoner exemplar är det klart att någon faller mellan stolarna. Inget företag i världen kan leverera hundra procent nöjda gäster, säger Johan Jureskog.

Media fokuserar på fel saker

Tidigare i vår rapporterade Nöjesbladet om Johan Jureskogs bråk med stjärnkocken Sébastien Boudet. Nu har Johan Jureskog ledsnat på vad media väljer att fokusera på.

– Jag var på Ronald McDonald-galan och drog själv in 250 000 kronor för att hjälpa barnfamiljer i Sverige. Men det är ingenting som skrivs, säger han.

Hela Mikaels inlägg till Johan Jureskog:

”McDonalds Johans ”signature burger” ser mer ut som Johans ”Road Kill”. Om den här skall efterlikna din tävlingsburgare så förstår jag varför det inte blev topp 10...

Läser från McDonalds hemsida, där står citatet ”Den här burgaren är jag”. Då måste jag fråga dig: Johan Jureskog, hur mår du egentligen?”.

ARTIKELN HANDLAR OM

McDonalds

Facebook