SVT anklagas för betald exponering

Handlare hävdar ett de betalat för att få tv-tid

1 av 2 | Foto: SVT
En tysk, en fransk och en husman.
NÖJE

Ord står mot ord i en diskussion kring Svt:s matlagningsserie ”En tysk, en fransk och en husman”, som utspelar sig i en saluhall.

Handlare hävdar att de betalat för att få synas i tv medan produktionsbolag och Svt hävdar att det som sålts är innehåll till sociala medier, rapporterar SR i Medierna.
– Svt ser till att följa ett antal regler och vi gör så gott vi kan genom att titta på vad som syns i rutan och skriver avtal på vad de får göra och inte göra, säger Mikael Österby i Medierna.

Svt:s serie ”En tysk, en fransk och en husman” som sändes under våren, utspelar sig i Göteborgs Saluhall. En saluhall där både handlare och ägare nu hävdar att de betalat pengar för att få exponering i tv-rutan, rapporterar Sveriges Radio, i programmet Medierna.

– Det var liksom, ju mer du betalar desto mer utrymme i tv får du, säger Alexander Sandsten, delägare i butiken Delikatesshörnan, till Medierna.

Alexander Sandsten har avböjt att kommentera händelsen till Nöjesbladet.

Miljonbelopp

Johan Karlsson, fastighetschef på Higab som äger Saluhallen säger att både företaget och handlarna har betalat pengar. Produktionsbolaget Roadrunner ska ha lagt fram programidén som Karlsson ska ha nappat på för att han tycker att det vore en bra idé att rikta ett positivt ljus mot saluhallen, berättar han i radioprogrammet.

Enligt Medierna finns ingen exakt summa på hur mycket pengar det handlar om. Men enligt en av handlarna ska Higab betalat mellan en och 1,4 miljoner kronor och vissa av handlarna från 50 000 kronor och uppåt.

Sociala medier

Produktionsbolaget och Svt har en annan uppfattning. På Roadrunner hävdar man att det som sålts är material att använda i sociala medier.
– Deras avtal gäller material som köparna kunde använda i sociala medier, intygar Mikael Österby, exekutiv producent på Svt till Medierna.

På Svt konstaterar man också att det kan handla om avtalsbrott om det är så att handlarna har betalat för att synas på tv.
– Då är det ju avtalsbrott som någon har gjort någonstans. Då måste det diskuteras. Svt ser till att följa ett antal regler och vi gör så gott vi kan genom att titta på vad som syns i rutan och skriver avtal på vad de får göra och inte göra, säger Mikael Österby till Medierna.

Nöjesbladet har försökt nå Mikael Österby.

ARTIKELN HANDLAR OM