Varmt drama i Florida

FILM

Sunshine State

Foto: Columbia Pictures
Edie Falco i det amerikanska dramat Sunshine state .

Amerikanskt drama i regi av John Sayles, med Edie Falco, Angela Bassett, Timothy Hutton, James McDaniel, Gordon Clapp, Mary Steenburgen m fl.

Polske regissören Krzysztof Kieslowski (1941-1996) filmade de tio budorden i ”Dekalogen” (1988-1989). Om någon skulle få för sig att kartlägga livet i USA:s samtliga delstater i femtio filmer, borde det vara John Sayles.

Han är redan en bra bit på väg, med bland annat ett flertal filmer om hemstaten (New Jersey), ""Passion fish"" (Louisiana), ”Lone Star” (Texas) och ”Gränslandet” (Alaska). Solskensstaten är, förstås, Florida. Delrona Beach och Lincoln Beach är två orter vid kusten där vita och svarta levt sida vid sida i många år. Nu börjar många av dem bli pensionärer. De medelålders som bor där är de som aldrig förverkligade sina drömmar, som liksom bara ”blev kvar”.

En av dem är Marly Temple ( Edie Falco), en kvinna som ägnat mycket tid åt att driva sina föräldrars sunkiga motell och krog. Hennes motpol är Desiree Perry ( Angela Bassett) som lämnade orten när hon som ung blev gravid. Hon skulle bli något, men när hon nu återvänder, är det med en halvtaskig karriär i reklamfilmer bakom sig. Ett kvasikändisskap. Deras föräldrars existens hotas när markexploatörer vill förvandla området till ett paradis för stenrika golfspelare. Marly Temple får ihop det med arkitekten ( Timothy Hutton) som ska förverkliga projektet. Samtidigt konfronteras Desiree med sitt förflutna, det som fick henne att fly ortens spännande vardagsdramatik. Sayles vill berätta mycket; om politik och om mänskliga relationer, och som vanligt är inget bara svart eller vitt, ingen människa bara god eller ond. Precis som Robert Altman, fyller han också ofta sina filmer med många intressanta birollsfigurer. Här kanske lite för många, några blir lite väl löst tecknade. Klart starkast lyser Edie Falco, mer känd som fru Soprano i tv-serien. På ett lågmält sätt är hon fullkomligt lysande i filmens mest centrala roll.

Jan-Olov Andersson