Skickligt mobilberättande i intensiv kärleksfilm

Av: Jens Peterson

Publicerad:
Ahmad och Maryam.
Foto: SJE films
Ahmad och Maryam.

Ahmad Maryam

Regi Saleh Jamal Eddin, med Ahmad Alharfi, Hoda Alhallak.

DRAMA Ahmad, muslim och Maryam, kristen, har gift sig i hemlighet i Damaskus. Hennes bröder vill, även med våld, stoppa alla kontakter mellan dem. Maryam övertalar Ahmad att fly krigets Syrien så att hon kan komma efter. Han hamnar i Sverige. Ska han få tillstånd?
Allt berättas med mobilen, greppet hålls imponerande konsekvent. Ahmad återser korta snuttar när han filmat dem tillsammans, som en hälsning till eventuella barn. När de är åtskilda i Stockholm och Damaskus har de videosamtal på telefonerna. Delad bild på bioduken.
Mobiltelefon och dagens sociala medier. Samtidigt är språket i den svenska översättningen högtidligt gammaldags. Många åkallanden av Gud och Jungfru Maria. Sirligt artiga formuleringar som i riddarballader.
En kompis frågar Ahmad: ”Min högsta önskan är att få veta varför du filmar?” Han säger inte”Varför filmar du?”.
Dagsaktuellt och ålderdomligt. Tidlös kärlek i en intensivt drabbande film om flyktingar.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN