Det töntar kallar ”woke” har tagits längre än man trott var möjligt
Trots att det är en varumärkesfilm har ”Barbie” en tydlig personlighet
Uppdaterad 2024-01-24 | Publicerad 2023-07-19
Barbie
Regi Greta Gerwig, med Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Ariana Greenblatt, Kate McKinnon, Issa Rae, Hari Nef, Dua Lipa, Simu Liu
FILMRECENSION. I Greta Gerwigs metafest har en reva uppstått mellan vår värld och Barbieland. Bara Barbie kan lösa problemet.
KOMEDI. I en passning till "2001" öppnar "Barbie" med en grupp flickor i en öken. De lyfter sina bebisdockor över huvudet, slår dem i slowmotion till smulor. Dagarna när de bara kunnat leka mammor är över, Barbie är här.
Hon (Margot Robbie och flera andra) är alltid lycklig. Kan gå på vatten, vara president och köra bil utan att hålla i ratten. De dagar hon inte åker rutschkana från drömhusets andra våning hoppar hon jämfota ner till marken. Bihanget Ken (Ryan Gosling och flera andra) har enbart "strand" på repertoaren och bra dagar bara när Barbie ser honom.
Eftersom Barbie kan allt, kan flickor som leker med henne bli allt. Som den sarkastiska berättarrösten säger: världen har Barbie att tacka för att alla jämställdhetsproblem har lösts.
Sedan tänker Barbie plötsligt på döden, vaknar med dålig andedräkt och platta fötter. Det har uppstått en reva mellan vår värld och Barbieland, och Barbie måste hit för att laga den.
Här är inget som hon förletts att tro. Hon blir utstirrad uppifrån och ner av män, det finns hittills aldrig upplevda undertoner av våld. Svartklädda tonårsflickor kallar Barbie fascist och säger att hon står för konsumtionshets, skeva kroppsideal och kapitalism.
Leksaksföretaget Mattels progressivitet visar sig vara papperstunn, och de har bara män (bl a Will Ferrell) i toppositioner – och de vill att hon ska kliva tillbaka i sin förpackning.
Att en Barbie-film 2023 skulle vara självrefererande och vad bara töntar kallar woke är självklart, men regissören Greta Gerwig och medmanusförfattaren Noah Baumbach har tagit det längre än vad man trott skulle vara möjligt i sammanhanget.
Gerwig ("Unga kvinnor", "Lady Bird") och Baumbach ("Margot at the wedding", "Marriage story") har både på varsitt håll och tillsammans ("Frances Ha", "Mistress America") fingertoppskänsligt skildrat människor med fel och brister, de som inte riktigt växer upp, de misslyckade romantikerna, de trasiga och de som hittat vare sig hem eller sig själva.
De har båda gjort filmer med personlighet, egen humor och tydlig avsändare. Det har de lyckats med också här, trots att de gör varumärkesfilm och tvingas till betydligt mindre finlir. Både de och skådespelarna har haft barnsligt roligt med "Barbie", och man har barnsligt roligt när man ser den.
Mycket flyger över barnhuvuden, men både vuxna och barn kan lätt se den med behållning. Scenografin! Kostymerna! Fantasin! De fåniga dansnumren! Man blir glad.
Visas på bio från och med fredag.
Passa även på att se...
... filmerna på Letterboxd-listan som Greta Gerwig skapat över filmer som stått för inspirationen till ”Barbie”. Bland annat klassiska komedipärlan ”The Philadelphia story”.
Visste du att...
... ryktet om att Barbara Handler, dotter till Barbie-skaparen Ruth Handler, gör en cameo i ”Barbie” inte stämmer? Kvinnan som sitter på bänken och pratar med Barbie är i stället den legendariska kostymdesignern Ann Roth.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.