Mejla

Stefan Hedmark

Film eller tv? Vem orkar bry sig längre

Steg för steg vänjer vid oss vid ett nytt filmlandskap

Liam Neeson hälsade biobesökare i New York välkomna tillbaka den 5 mars.

Foto: Evan Agostini / TT NYHETSBYRÅN

FILM

KRÖNIKA. Steg för steg har vi börjat vänja oss vid ett nytt filmlandskap i pandemins spår. Och bry oss mindre om var gränsen mellan film och tv går.

Steve McQueen, regissör av SVT-aktuella ”Small axe”, är ett tydligt exempel.

Det har gått ett år sedan pandemin mer eller mindre slog ut biograferna och vi ängsligt började fundera på hur det här skulle sluta. Nu ser framtiden ljusare ut. I takt med att vaccinet sprids sjunker dödstalen och till med New York, som var så hårt drabbat, har börjat öppna biograferna igen.

Häromdagen stod Liam Neeson på plats utanför AMC Lincoln Square och hälsade biobesökarna tillbaka, lämpligt nog för hans nya film ”The marksman”. I Kina har människor flockats till biograferna igen, nu för att se den inhemska kioskvältaren ”Detective Chinatown 3” som på tre dagar drog in flera miljarder kronor.

Biografindustrin är med andra ord långt ifrån död. Men efter pandemin har det blivit mer självklart att fundera ut ”rätt” strategi för en premiär. Bio är inte längre det givna förstahandsvalet.

Steve McQueen och skådespelaren Letitia Wright vid premiären av ”Small axe”-filmen ”Mangrove” på Londons filmfestival i höstas.

Foto: Joel C Ryan / TT NYHETSBYRÅN

Då: en självklar bioupplevelse

Om två veckor har en ny version av superhjältesagan ”Justice league” premiär. När originalet visades 2018 var det en självklar bioupplevelse. Om den hade sett dagens ljus på en strömningstjänst som Netflix hade det varit ett tecken på misslyckande. Nu ska den nya versionen få premiär på HBO Max i USA (HBO Nordic i Sverige) och det är inga konstigheter.

Så här ser framtiden ut. Denna utveckling går hand i hand med att gränserna för film och tv suddas ut till viss del. Just nu kan vi se den strålande antologiserien ”Small axe” på SVT. För regissören Steve McQueen består serien av just fem filmer i första hand.

Samtidigt var det viktigt för honom att ”Small axe” skulle visas på BBC, för det är ett väldigt personligt projekt för honom, delvis inspirerat av egna erfarenheter, och han ville vara säker på att serien skulle ses av hans mamma. Då är det tv som gäller.

Kyle MacLachlan i tredje säsongen av ”Twin Peaks”.

Foto: Showtime

Vann en Golden Globe i tv-klassen

Omvärlden är tudelad. När filmkritiker gjorde sina årslistor i slutet av 2020 hamnade flera ”Small axe”-avsnitt bland de bästa filmerna. Samtidigt vann John Boyega en Golden Globe nyligen för sin insats i ”Small axe”, då nominerad bland tv-kategorierna.

Så länge viljan att se ”Small axe” som film inte handlar om att se ner på tv som fenomen (för det var känslan jag fick när vissa, som Jim Jarmusch och finfilmmagasinet Cahiers du Cinéma, envisades med att se tredje säsongen av ”Twin Peaks” som en 18 timmar lång film) är det strunt samma. Inte för filmskapare som fortfarande kommer att vilja dra en tydlig gräns, av flera skäl, inte minst viljan att göra film för en stor, bred duk. Men för publiken i stort. Gränsen mellan film och tv är porösare än någonsin.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

ANNONS EXTERN LÄNK

Måndagens hetaste match på Oddset: Tjeckien–England. Den som vet mest vinner mest. Till Oddset.

Svenska Spel

Av: 

Stefan Hedmark

Publisert:

LÄS VIDARE

Gabriel Byrne: Jag utsattes för sexövergrepp av en präst

ÄMNEN I ARTIKELN

Film

Steve McQueen (regissör)

Liam Neeson

John Boyega