Så botar vi trista kändisintervjuer

Trasigt system när filmer och tv-serier ska lanseras

Cillian Murphy vann en Oscar tidigare i år.

KRÖNIKA. Marknadsföringen av nya filmer och tv-serier är ett trasigt system som inte gör någon glad.

Det har nybakade Oscarvinnaren Cillian Murphy rätt i.

Men det är lika mycket hans fel som någon annans.

I en artikel i magasinet GQ beklagade sig Cillian Murphy över hur tråkigt det är att möta pressen när en ny film ska lanseras. Han var lättad när förra årets skådespelarstrejk gjorde att han, Emily Blunt och Matt Damon kunde ställa in en massa intervjuer om ”Oppenheimer”, filmen som han vann sin Oscar för.

Det finns flera anledningar till att de här tillfällena kan bli tålamodsprövande för samtliga inblandade. Det handlar om intervjuer som görs på röda mattan vid olika evenemang, samt under så kallade junkets där skådespelarna möter journalister antingen i grupp eller var för sig.

Felet ligger oftast hos... alla.

Personer som jobbar med marknadsföring och pr, och som representerar ”talangen”, fungerar ofta som grindvakter, fullt fokuserade på att göra intervjuerna så tråkiga som möjligt. Journalister ska mästras om vilka frågor som är förbjudna att ställa, samtidigt som man orimligt nog förväntar sig att det ska bli ett bra pr-tillfälle.

Irritation hos den intervjuade

Tidsbrist och låga ämneskunskaper är hot inom journalistiken. Om nöjesjournalister inte tar sig tillfälle (eller ges tid) att läsa på om personen och se filmen som de ska ställa frågor om leder det till irritation hos den intervjuade. Samma sak gäller när det blir ett genomskinligt fokus på enbart talangens privatliv och inte vad som driver skådespelaren intellektuellt eller filmen hen är aktuell med.

Frågorna och svaren blir tjatiga, vilket är nästan oundvikligt vid dessa junkets.

Glada men okunniga influencers allt större intrång i Hollywood (vilket uppmuntras av filmbolag som inte gillar kritiska frågor och naturligtvis brinner för att se deras projekt nå ut till unga sociala medier-följare) gör att nöjesjournalistiken vattnas ur mer och mer (uppskattas ej av Hugh Grant, med flera).

Sedan har vi skådespelarna själva.

Lustigt nog pekar Murphy ut problemet i GQ-intervjun, utan att själv riktigt förstå vad han gör fel:

– Folk brukar säga ”han är svår att intervjua”. Faktiskt inte! Jag älskar att prata om jobbet, om konsten... Det jag har svårt för, och tycker är onödigt, är när de säger ”berätta om dig själv”.

Ovilliga att bjuda på sig själva

Alla rutinerade filmreporterrävar kan dra historier om när det gick att bara gå fram och snacka med stjärnor och få bra citat. När de inte var så otillgängliga och ovilliga att bjuda på sig själva.

Skådespelare som bara vill prata strikt om jobbet och aldrig säga något om livet de lever utanför filmerna bidrar själva till intervjuer som blir torra. Det blir ett misslyckande även i marknadsföringen.

Så, skärpning alla stjärnor, reportrar, influencers och pr-nissar! Läs på, tänk till, bjud på er själva, var inte så ängsliga och överbeskyddande. Då blir det roligare för oss andra att ta del av intervjuerna.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

ANNONS