Obehagligt mästerverk

FILM

Regissören Iñárritu går rakt på smärtpunkterna i Babel

Foto: Cate Blanchett drabbas i ”Babel” av en stor sorg.

Mexikanskt-amerikanskt drama i regi av Alejandro González Iñárritu med bl a Brad Pitt, Cate Blanchett, Gael García Bernal och Kôji Yakusho.

Foto: Brad Pitt spelar mot Cate Blanchett.

Barn i fara. En skottskadad kvinna. Det blåser onda vindar genom ”Babel”.

Människor förstår inte varandra.

En del kan tro att Herren förbistrade människornas tungomål när de byggde det himmelshöga tornet i Babylon. Andra kan tycka att det beror på att vi alla är olika fast ändå så lika.

Mästerlige mexikanske regissören Iñárritu går rakt på smärtpunkterna i sin nya film. Precis som i ”Älskade hundar” och ”21 gram” väver han ihop flera berättelser. Cate Blanchett och Brad Pitt spelar ett gift par på turistresa i Marocko. Där händer något som förändrar deras liv och påverkar även några fattiga pojkar som vallar getter.

I en annan historia åker välbärgade amerikanska syskon med sin mexikanska barnvakt, vars son ska gifta sig, från San Diego över gränsen till Mexico. I den tredje vandrar en döv japansk tonårsflicka genom Tokyo och ger utlopp för sin ilska och längtan. Hennes pappa försöker förgäves förstå.

Små misstag kan få stora konsekvenser. Människor som beter sig dumt gör andra illa utan att tänka på det. Föräldrar och barn i olika sorters missförstånd. Det ligger en otäck känsla av hot och ångest i berättelserna.

Till missförstånden bidrar hur händelserna skildras i media och av myndigheter. Bland filmens språk finns också svenska, eftersom vi som ser den här kan läsa en översättning där vi ibland förstår mer än människorna som pratar i filmen.

Den fysiska beröringen blir viktigare än orden. Iñarritu visar det i minnesvärda scener som växlar mellan den karga tystnaden i Marockos ögon och dånande ljus och bilder på ett diskotek i Japan.

”Babel” fängslar medan den pågår och dröjer kvar länge efteråt.

Jens Peterson