En hårdkokt nagelbitare

1 av 2 | Foto: Foto: Frank Ascherg
Dragomir Mrsic imponerar stort i rollen som den brutale serbiske torpeden Mrado. Det finns inte en enda dålig skådespelare i hela filmen.
FILM

thriller Jens Lapidus hårdkokta debutroman ”Snabba cash” – om tre män med vitt skilda bakgrunder, vars krokiga vägar korsas i Stockholms våldsamma undre värld i och med en stor kokainaffär – har blivit film.

Och medan jag förstås inte kan tala för hur Lapidus känner för det färdiga resultatet, tycker jag personligen att regissören Daniél Espinosa – och alla andra inblandade – ska ha ett stort tack för ett jobb väl utfört.

För medan filmen inte direkt är bokstavstrogen boken, så är den karaktäristiska tonen bevarad, materialet hanterat med omsorg och omdöme – och rollerna nära nog perfekt tillsatta.

Joel Kinnaman, som gjorde avtryck redan förra året i ”I skuggan av värmen”, lyser starkast i rollen som låtsasstekaren JW – som i sin strävan efter att tjäna snabba pengar, så att han kan bli en brat på heltid, blir inblandad i tung brottslighet som han inte alls kan hantera.

Matias Padin i ”Snabba cash”.

Men även de andra två huvudrollsinnehavarna – Matias Padin som latinamerikanen Jorge, som får jugoslaviska maffian i hasorna efter att ha rymt från Österåkeranstalten, och Dragomir Mrsic som den brutale serbiske torpeden Mrado, som planerar att dra sig tillbaka för att ta hand om sin åttaåriga dotter – imponerar stort.

Det finns faktiskt inte en enda dålig skådespelare i ”Snabba cash” – och av den pajighet som annars har en tendens att nästla sig in i skildringar av Stockholms kriminella värld syns i princip inte ett spår.

Så huruvida boken är bättre än filmen är egentligen – precis som i de flesta fall där en bok blir film – både ganska ointressant och svårbedömt, då det rör sig om vitt skilda förutsättningar och upplevelser.

Det anmärkningsvärda, och det viktiga, är i stället att Daniél Espinosa har gjort en trovärdig, välspelad, snygg, närgången och förvånansvärt spännande film, med en nerv och ett tempo som ofta saknas i svenska thrillers.

”Snabba cash” är, i korthet, både en visuellt tilltalande stiluppvisning och en effektiv nagelbitare.

För att inte tala om Joel Kinnamans biljett till att bli ett hushållsnamn att räkna med.

ARTIKELN HANDLAR OM