Ljudet av succé

FILM

Svenske Paul bakom effekterna i tidernas allra dyraste biofilm

HOLLYWOOD

När Spiderman kastar sitt nät är det Paul Ottosson som avfyrar en slangbella.

När Doc Ock rasslar med sina mekaniska armar bollar Ottosson med en motorcykelkedja.

Möt svensken som skapat ljuden i årets största biosucce, "Spiderman 2".

Foto: Paul Ottosson fixar ljudet.

- Det är ett drömprojekt, säger han.

Paul Ottosson tar emot Aftonbladet i en dunkelt upplyst inspelningsstudio inne på filmbolaget Sonys område i Culver City i Kalifornien.

Här har Ottosson i stort sett bott sedan september i fjol då ljudarbetet med "Spiderman 2" drog igång på allvar.

- Från januari till juni hade jag två lediga dagar, säger han.

Maratondagar

Vi snackar maratondagar.

- Jag kunde komma in en söndag klockan nio på morgonen och inte gå härifrån förrän måndag eftermiddag.

Att han har en inspelningsstudio hemma i villan i Los Angeles hjälpte inte. Arbetet skulle ske här.

- Inget fick lämna området. Det har varit extrema säkerhetsbestämmelser. "Spiderman 2" är världens genom tiderna dyraste film.

För Ottosson inleddes vägen till Hollywoods hjärta med musikdrömmar hemma i Löndsboda i Skåne. Efter skola i Hässleholm stack han och några kompisar 1987 över till Los Angeles för att bli rockstjärnor.

Det enda han har kvar från den tidens spelningar med två olika band är frisyren.

- När dom andra stack hem hade jag träffat en tjej och hade tre månader kvar på min biljett.

17 år senare är han fortfarande kvar - mycket tack vare en bekant som gjorde att han 1992 fick jobb i en inspelningsstudio. Där växte projekten från ljud i reklamfilmer och musikvideor till långfilmer och ljudeffekter.

- Jag har haft tur att få jobba med människor som gillat det jag har gjort, säger han.

Frågan är om det inte är mer än tur. 1997 fick han en Emmy för dokumentären "Rats" och i dag har han mer än 120 projekt på sin meritlista. Bland dem "S.W.A.T", "Scorpion King" och "Down with love".

"Maskinen var svår"

Inget slår dock "Spiderman 2".

Ottosson har ljudsatt hela filmen, från en bildörr som öppnas till fusionsmaskinen som spårar ur.

- Maskinen var svår. Eftersom den inte existerar finns det inget facit. Det är mer en fråga om vad man gillar.

Från golvet plockar han upp ett gäng metallbitar och vräker dem i studioväggen. Ljudet när de svischar genom luften använde han för att illustrera farande splitter i filmen.

Nu skulle Ottosson egentligen haft semester. Men när den hyllade Spiderman-regissören Sam Raimi behövde hjälp med ljudet till en skräckfilm sköt svensken på planerna.

- Man nobbar inte Raimi, säger han.

Eller ändrar ett vinnande lag.

Magnus Sundholm