Så blir den svenska filmhösten

1 av 3 | Foto: Familjedrama Jan Troells berörande film ”Maria Larssons eviga ögonblick” med bland andra Mikael Persbrandt går upp på bio.
FILM

MALMÖ. Vampyrer, bögar, krisande 40-åringar och knäppa rymdhjältar.

Den svenska filmhösten – och vintern – känns både ovanligt varierad och publikfriande.

Det råder biofeber i Sverige.

Över en miljon har sett ”Mamma Mia!”. Andra ”Arn”-filmen drar storpublik.

Drygt en vecka efter skolstarten har film-Sverige nu haft ett slags upprop i Malmö under fyra dagar. Media har fått se hela eller delar av höstens och vinterns filmer.

Här är några tankar inför de kommande premiärerna:

Lika djupt berörda som så gott som alla är av Jan Troells familjedrama ”Maria Larssons eviga ögonblick”, lika oroade är många för att regissörens gammaldags lite långsamma berättarstil inte ska gå hem hos en bred publik.

Millennium försenad

Lite oroande känns det också att det inte blev något av de utlovade visningarna av första scenerna från Millennium-projektet. Det fanns inget ihopklippt från inspelningarna av ”Män som hatar kvinnor”, som dragit över tiden med åtskilliga veckor. Och den trailer som rullar på biograferna, säger just ingenting.

Roligt om 40-årskriser

Av smakproven ur ”Vi hade i alla fall tur med vädret – igen” att döma, är buskishumorknappen uppskruvad till elva.

Scenerna ur Måns Herngrens ”Allt flyter” antyder att man nog inte ska haka upp sig så mycket på att det handlar om konstsimning, utan att det nog lika mycket är en rolig och träffsäker skildring av mäns 40-årskriser.

En smått hysterisk humorscen med Johan Rheborg, Björn Gustafsson och Sissela Kyle ur Kenny Starfighter-filmen ”Kenny begins”, visar att målgruppen är barn och ungdomar som vuxit upp med ”Hey baberiba” i TV 4.

De tre sistnämnda filmerna har nog förutsättningar för att bli publiksuccéer.

Två filmer som förtjänar att bli det är ”Patrik 1,5” och ”Låt den rätte komma in”.

Ella Lemhagens komedi är en varm skildring av två bögars kärlek, underbart spelade av Gustaf Skarsgård och Torkel Petersson.

Och Tomas Alfredsons stilsäkra vampyrskräckis både berör och ger kalla kårar.