Skånepågen fick två Oscars

1 av 3 | Foto: Magnus Sundholm
Paul Ottosson med sina utmärkelser från BAFTA och CAS. I natt kan han få komplettera samlingen.

avMagnus Sundholm

FILM

HOLLYWOOD. Paul Ottosson hade redan vunnit två av filmbranschens finaste priser för sina ljudinsatser i ”Hurt locker”.

I natt fyllde Skånepågen från Lönsboda på samlingen med ytterligare två Oscarstatyetter.

Paul Ottosson, 44, kammade hem två Oscars i natt – en för bästa ljudmix och en bästa ljudredigering. Det är en bragd.

Den andra svenska nomineringen, kortfilmen "I stället för abrakadabra", gav dock ingen utdelning för skaparna Patrik Eklund och Mathias Fjellström.

När Ottosson tar emot Nöjesbladet på sitt kontor inne på Culver Studios i södra Kalifornien är det bara dagar kvar till filmvärldens mest prestigefyllda gala.

På väggen hänger en plansch för ”Hurt locker”, krigsdramat det som blivit något av det senaste årets ”Slumdog millionaire”.

Filmen låg klar redan sommaren 2008.

– Men då hade vi ingen distribution. Det var ingen som ville ha den, berättar han.

Ville bli rockmusiker

Vägen till stordukarna och recensenternas hyllningar gick via filmfestivaler runt om i världen.

– Med tanke på att det är så länge sedan vi gjorde filmen har det känts lite skumt att prata om den. Men de senaste tre-fyra månaderna har den kommit tillbaka, mycket på grund av alla frågor jag fått om den, säger svensken som tidigare också jobbat med kassasuccén ”2012”.

– I Kalifornien finns det visst någon från San Franciscotrakten som nominerats i båda klasserna. Jag är den första i Los Angeles, säger Ottosson som 1987 flyttade till USA för att bli rockmusiker.

I stället hamnade han så småningom bakom mixerbordet.

Att ”Hurt locker” inte är något enstaka turskott visade han redan för fem år sedan då han nominerades för bästa ljudredigering för ”Spiderman 2”.

"Mycket bra film"

Framgången med ”Hurt locker” rankar han högre – av flera anledningar.

– Jag har varit mer involverad i den här filmen än med annan film jag gjort och jag var med från start. Jag var den förste som anställdes.

Även om Ottosson är stolt över sin insats tar han långt ifrån åt sig hela äran.

– Först och främst är ”Hurt locker” en väldigt bra film. Mycket är uppbyggt kring spänningen. Där spelar ljudet och ljudeffekterna en stor roll.

För att påvisa skillnaderna jämför han med ”Spindelmannen 2” och hans kanske värsta konkurrent i natt, ”Avatar”.

Erövrat priser

– I dem ser man allt framför sig som man hör. I ”Hurt locker” bygger vi upp världen man aldrig får se. Det gör att man mer känner sig som en del i filmen än som en åskådare som tittar på film.

Som exempel på hans insatser pekar han på hur åskådarna hör rollfigurernas andning växla när de ska desarmera en bomb. Eller hur vinden låter när den drar genom ett fordon med öppna fönster.

Att Ottosson lyckats visar de priser han redan erövrat. De började med britternas finaste filmutmärkelse, BAFTA, och fortsatte med CAS, den amerikanska ljudbranschens organisation, som förra söndagen belönade svensken för bästa ljudmix.

Förståelse för berättandet

– Jag trodde inte att jag skulle ha en chans på CAS. Organisationen består av de mest tekniska ljudfantasterna, folk som inte gör annat än lyssnar på ljud hela dagarna, säger han.

Att Ottosson utvecklats sedan han ägnade månader åt actionfilmen om en trikåklädd brottsbekämpare råder ingen tvekan om. Men det är inte på det tekniska området han tycker att han gjort sina största framsteg.

– När jag började var det tekniska allt jag såg. Nu tror jag att jag har fått en bättre förståelse för själva berättandet. Det är något som regissören uppskattar.

I natt svensk tid fick Ottosson beviset – två nya statyetter att ta med sig hem till samlingen.