Besköts på inspelning

Av: Karolina Skoglund

Publicerad:
Uppdaterad:

Tvingades filma samtidigt som folk saboterade och stal manus

1 av 3
Inspelningen på Rinkeby torg urartade.

Med ”Shoo bre” ville regissören och manusförfattaren Djengo Esmer visa förortens framsida.

Men möttes av skottlossning under inspelningen.

– Vi tror att det var en gänguppgörelse, säger han.

När filmen ”Shoo bre”, baserad på Douglas Foleys bok med samma namn, skulle spela in scener från Rinkeby torg hamnade teamet mitt i en actionfilm. Fast på riktigt. Plötsligt misshandlades en person precis där teamet höll till, vilket följdes av en skottlossning.

– Vi tror att det var en gänguppgörelse. En kille blev misshandlad mitt framför ögonen på oss. Sedan sprang de ned i tunnelbanan. Då kom skotten, säger Djengo Esmer, 34.

En begränsad budget gjorde att filmteamet fick gilla läget – och fortsätta filma.

– Vi kunde inte misslyckas med den dagen. Det skulle bli alldeles för kostsamt att komma tillbaka senare, säger Djengo Esmer.

Dator försvann

Men inspelningstumulten slutade inte där. Efter dramat började invånarna medvetet att sabotera inspelningen genom att köra bil och motorcykel tvärs över torget, vilket gjorde det omöjligt att filma. I samma veva försvann även en dator och regissörens exemplar av filmmanuset.

– Det finns ett hat mot filmare och massmedier. De tycker att vi målar upp förorten felaktigt, säger han.

Förstår hatet

Djengo Esmer, som själv är uppvuxen i Tensta, förstår vad hatet kommer ifrån. Främst syftar han till att folk från förorten ofta framställs som kriminella, pajaser eller offer i media.

– Jag förstår inte varför det skrivs så mycket negativt när det finns så mycket fint. Hela världen är samlad på en och samma plats, säger han.

Thomas Rusiak, 34, har ensam gjort all musik till filmen. Något han längtat efter att få göra.

– Jag inspireras mycket av filmmusik när jag gör musik rent generellt. Så jag har haft samma tänk på något sätt, säger han.

Resultatet beskriver Rusiak som både vemodigt och romantiskt.

– Sedan var det kul eftersom jag själv är uppvuxen på ungefär samma sätt som de i filmen. Så man kunde plocka fram den där känslan från när man själv var ung.

Det här är Djengo Esmer

Namn: Djengo Esmer. Ålder: 34. Bor: Enskede. Bakgrund: Inspelningsledare, produktionsledare, FAD (förste regiassistent) och medproducent till ”Säg att du älskar mig” (2006). Manus och regi till ”Trauma” (2008). Manus och rollsättare till ”Bella & Real – The Movie” (2010).
Aktuell: Manus och regi till ”Shoo bre” (2012).

Regissören om...

...skådespelarna:

– Jag är glad att jag kunnat ge chansen till många från gatan som aldrig hade kunnat komma i närheten av filmbranschen annars. Om åtminstone två av dem kommer in i branschen nu har jag lyckats.

...den smala budgeten:

– Man måste vara väldigt kreativ och påhittig. Man måste överträffa sig själv hela tiden. Skapa något stort från ingenting i princip. Vi hade inte råd med till exempel regn- och eldeffekter.

...jämförelsen med ”Snabba cash”:

– Jag förstår att folk drar den liknelsen. Men den här boken kom tre år innan ”Snabba cash”. Dessutom började jag skriva manuset 2007, vilket är tre år innan filmatiseringen av ”Snabba cash”. Dessutom är det är en helt annan vinkling. Min film handlar mer om det verkliga livet i förorten, ett drama. Men det är en bra film så jag tar det som en komplimang. Daniel Espinosa är en riktigt bra regissör.

...uppväxten i Tensta:

– För mig är det en guldgruva som filmare att ha vuxit upp här och att ha sett alla nyanser. Det vore kriminellt att inte göra en film av det.

Publicerad: