Trine Dyrholm om den utmanande rollen i ”Hjärter dam”

avJan-Olov Andersson

1 av 2 | Foto: ANDREAS HILLERGREN
Trine Dyrholm.

KÖPENHAMN. Hon var redan dansk films drottning.

Med ”Hjärter dam” befäster Trine Dyrholm, 47, sin ställning. Det dansk-svenska erotiskt laddade familjedramat är hyllat som få filmer under senare år. Och är efter tre veckor stor publiksuccé i Danmark.

– Filmen handlar om makt, familjehemligheter, sex, längtan, existentiell ensamhet. Helt enkelt alla dessa stora ämnen som är livet, säger hon.

Vi träffas på Café Gavlen i Nørrebro, stadens hippaste stadsdel, lite grann av Köpenhamns motsvarighet till Södermalm i Stockholm. Trine Dyrholm är stammis på fiket/baren.

Familjens lägenhet ligger ett kvarter därifrån. När hon fotograferas utanför, är det uppenbart att många känner igen henne. Men hon tycks inte bry sig. Hon är van. Trine har varit superkändis i Danmark sedan hon var tonåring. Mer om det snart.

För nu handlar det om ”Hjärter dam”. En dansk-svensk film som redan vunnit priser, både filmen i sig och Trine som skådespelerska, vid filmfestivaler i Sundance och Göteborg. Trine och Magnus Krepper spelar ett gift framgångsrikt par.

200 000 danskar har sett filmen

Han läkare, hon advokat. När hans 17-årige son (Gustav Lindh) från ett tidigare förhållande flyttar in hos dem, inleder hans fru en relation med honom. En av filmens väldigt realistiska sexscener mellan dem, har väckt stor uppmärksamhet.

Trine berättar stolt att filmen fått högsta betyg av nästan alla recensenter. Att den kallats för ”ett mästerverk i den danska filmhistorien”. Men hon var ändå lite orolig.

– Man vill ju nå en stor publik också. Nu har över 200 000 sett den. Det känns som ”alla” talar om den. Varje dag får jag brev från folk; män, kvinnor, gamla, unga, som verkar väldigt berörda av historien. Den ställer frågor om den mänskliga naturen, men ger inga svar, den är väldigt öppen för tolkning.

När Trine blev tillfrågad om filmen, hade regissören May el-Toukhy och manusförfattaren Maren Louise Käehne bara en idé om en film om en medelålders kvinna som förför sin styvson och de konsekvenser det får. Trine sa ja direkt, då hon har jobbat med duon tidigare och tycker de är inspirerande.

– Vi har sett ”The reader” med Kate Winslet. Bo Widerberg-filmen ”Lust och fägring stor”. ”Mandomsprovet”. Men det här var något nytt, vi skulle berätta ur kvinnans synvinkel och försöka förstå henne.

Trine om omtalade sexscenen

Trine förstod att hon skulle få många frågor om sexscenen.

– Den finns där av ett viktigt skäl, inte för att vara spekulativ. Den är brutal, kanske för mycket, men blir viktig som en undertext till vad som sker senare i berättelsen. Därför ville jag vara modig och göra den.

– Danska journalister frågade också om den scenen, fast det ju egentligen finns mer chockerande saker i filmen. För mig är det lite som att göra en stuntscen. Den finns uppritad på ett storyboard. Man går från A till Z. Sedan stoppar du in känslor mitt i allt det. Det är ett galet jobb ibland, att vara skådespelare…

– Folk undrar om jag har gjort något så vilt och galet tidigare. I ”Daisy diamond” (2007) tog jag på mig en strap-on och låtsades ha sex med Noomi Rapace. Min roll var just bara det, sexscenen och att förödmjuka henne i en monolog. Ett litet men intressant jobb (skratt).

Slog igenom som 14-åring

Huvudrollen Anne i ”Hjärter dam” hade egentligen allt det som Trine Dyrholm finner utmanande i en rollgestaltning.

– Jag söker alltid efter sprickorna hos dem jag spelar. Att öppna upp och bjuda in publiken i en persons inre kaos. Anne är en framgångsrik och idealistisk advokat som på pappret har ”allt”. Men hon saknar något. Och hon är en person som sviker sina egna höga ideal, kan man väl säga, utan att avslöja för mycket.

Det är en roll som ligger så fjärran från den Trine Dyrholm som blev superkändis i Danmark blott 14 år gammal.

Hon växte upp i Odense, landets tredje största stad. Båda föräldrarna var lärare men drev också sångkörer som de turnerade med. Pappan var dessutom fotbollsstjärna på hög nivå, strax under A-landslaget.

Trea i danska melodifestivalen

Trine växte upp med musik. Sjöng och spelade redan som barn. På somrarna medverkade hon i HC Andersen-pjäser på stadens teater. Spelade Charles Dickens ”En julsaga” som 11-åring. Ett år senare blev hon reporter för ett barnprogram i radion. En sång hon då skrev och framförde till en vän, en adopterad svart flicka som mobbades, fick stor uppmärksamhet.

Kompositören/musikern Frans Bak tog kontakt och erbjöd henne att sjunga i Danmarks motsvarighet till Melodifestivalen. Hon kom trea och fick ett stort genombrott. Låten ”Danse i måneskin” ingår i Danmarks kulturkanon.

– Under två år gick jag i skolan i Odense i veckorna och turnerade med Frans Baks band under helgerna. Gjorde två skivor. Sedan gjorde jag två filmer. Vann pris för en av dem och tv-filmen ”Cecilia” fick mycket uppmärksamhet. Så när jag som 19-åring började på Statens teaterskole, hade jag i publikens ögon redan blivit någon annan än ”schlagersångerskan”.

Haft många stora roller

Sedan följde teatergruppen Dr. Dante, där andra framtida och jämnåriga stjärnor som Sofie Gråbøl, Mads Mikkelsen, Kim Bodnia, Nicolaj Coster-Waldau, Ulrich Thomsen och Paprika Steen också återfanns. Dit sökte sig filmskolans nya regissörer, som Thomas Vinterberg och Per Fly, för att hitta nya ansikten att ha framför kameran.

Efter Dogma-filmen ”Festen” och tv-serien ”Taxi” i slutet av 1990-talet har det rullat på, med den ena stora rollen efter den andra. ”En såpa”, ”Hämnden”, ”A Royal affair”, ”Bröllop i Italien”, ”En sång från hjärtat”, ”Kollektivet”, tv-serien ”Arvingarna”, ”Unga Astrid” och ”X&Y” för att nämna några av ett 60-tal roller.

– Det finns väl fortfarande några som minns mig som den lilla tonårsflickan som sjunger, men… jag har haft många ansikten sedan den tiden.

Längs vägen träffade hon sin man, tv-, film- och teaterregissören Niclas Bendixen, 47, för tretton år sedan.

– Han var dansare tidigare, sedan koreograf, det var så vi träffades, i samband med en musikalisk teaterföreställning jag och två andra (Louise Mieritz, Tammi Øst) satte upp tillsammans.

Flodhästen större än drottningen

Paret har en son, Axel, 10, tillsammans. Han har inte sett så många av mammas filmer, de flesta har varit barnförbjudna.

– Det kanske kan kännas konstigt att ha en mamma som kompisarna kan se på filmaffischer eller i trailers. Men Axel är mer intresserad av att bli vetenskapsman, någon som uppfinner saker. Att hans föräldrar blev bjudna på kulturparty på slottet med drottningen tyckte han inte var så märkvärdigt. Däremot att jag dubbat flodhästens röst i ”Madagaskar”-filmerna, det var stort.

Närmaste planer?

– Jag har gjort två tyska och en dansk tv-serie som kommer så småningom. Hoppas på ett stort filmprojekt i augusti. Och efter att ha gjort ett par avsnitt bakom kameran på ”Arvingarna”, vill jag någon gång regissera en film, jag har lite idéer.

Trine Dyrholm om…

… Magnus Krepper, som spelar hennes man i ”Hjärter dam”:
– Hans rollfigur är mångbottnad, inte bara den tråkiga äkta maken. Jag älskar honom som skådespelare. Han är modig och han ser alltid till att hans rollfigurer liksom bär på en hemlighet.

… Gustav Lindh, styvsonen som Trines rollfigur har en relation med:
– När May el-Toukhy hittade Gustav förstod vi att det skulle fungera. Han har sådan sårbarhet och sådant djup. Mycket professionell, modig och generös att arbeta med. Och så ser han bra ut på ett lite speciellt sätt, han har verkligen ”star quality”.

… hur mycket hon lyssnar på musik nu för tiden:
– Förr brukade jag köpa tio cd-skivor åt gången. Med Spotify har jag blivit mer förvirrad. Lyssnar mest på radion när jag kör bil. Florence & the Machine, Anna von Hausswolff och Jenny Wilson är några favoriter.

… att spela Mikael Persbrandts alter ego i Anna Odells ”X&Y”:
– Ett roligt och lite kaotiskt projekt. Jag har alltid längtat efter att få spela en man. Sofie Gråbøl rekommenderade mig till Anna Odell. Efter att ha gjort två filmer tidigare med Persbrandt, var det lätt att ”stjäla” hans kroppsspråk (hon reser sig upp, bröstar upp sig och demonstrerar väldigt träffsäkert Persbrandts stil).

… att spela mot Michael Nyqvist (1960-2017), i en av hans sista roller i ”Du försvinner”:
– Det var ett år innan han dog, han var inte sjuk då, så det kom som en chock när han gick bort. Jag är så tacksam att jag fick möta honom. En stor skådespelare, en fantastisk man. Vi hade en galen sexscen och skrattade hela tiden när vi gjorde den.

… varför hon inte har jobbat med Lars von Trier:
– Jag var erbjuden en roll i komedin ”Direktören för det hele”, men det krockade tyvärr med att jag spelade ”Katt på hett plåttak” på teatern. Han har varit viktig för dansk film. Konst handlar inte bara om att vi ska gilla saker, han är bra på att konfrontera oss. Jag är en stor beundrare av främst ”Melancholia”, ”Dogville”, ”Nymphomaniac” och tv-serien ”Riket”.

ARTIKELN HANDLAR OM