Sinnlig och politiskt frustrerad film med skickliga, uttrycksfulla skådespelare

Av: Sylvia Balac

Publicerad:
Ablas och Samias världar möts  i ”Adam”.
Foto: Folkets bio
Ablas och Samias världar möts i ”Adam”.

FILMRECENSION. ”Adam” är ett något förutsägbart men ändå engagerande drama om två kvinnor som förändrar varandras liv.

Adam

Regi Maryam Touzani, med Lubna Azabal, Nisrin Erradi, Douae
Belkhaouda.

DRAMA. Unga och höggravida Samia knackar på dörrarna i Casablanca på jakt efter ett jobb. En efter en stängs de i ansiktet på henne, tills den medelålders Abla som bor med sin åttaåriga dotter Warda och driver ett bageri i sitt hem högst motvilligt ger Samia en sängplats för natten. Historien som följer är ganska förutsägbar, men är ändå spännande att följa. Både Nisrin Erradi (Samia) med sin trotsiga blick och Lubna Azabal (Abla) med sin undflyende uttrycker enormt mycket i sina ansikten, vilket de får många tillfällen till i de många intima närbilderna.

”Adam” är en sinnlig film, där särskilt beröring spelar en stor roll. Den är även politisk, och man kan riktigt känna regissören och manusförfattaren Maryam Touzanis frustration över Marockos lagar kring ogifta mödrar och utomäktenskapliga barn. Som de båda huvudpersonerna uttrycker det i en ordväxling i filmen: ”Döden tillhör inte oss kvinnor”. ”Nej, det är inte mycket som tillhör oss.”

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN