Mejla

Stefan Hedmark

Allt riskerar att bli fattigare efter Matrix 4

De storslagna upplevelserna går förlorade utan biografer

Publicerad:
Uppdaterad:
Keanu Reeves i ”The matrix” (1999).
Foto: Warner
Keanu Reeves i ”The matrix” (1999).

FILM

KRÖNIKA. ”Matrix 4” och ”Dune” – enorma blockbusters som är på väg rakt in i ditt hem, utan att du behöver lämna fåtöljen.

Vilken skön ny värld.

Men vad händer efter att de där filmerna har visats i din smartphone?

Det har varit omvälvande nyheter i Hollywood på sistone. Om Tomas Alfredson slet sitt hår över beslutet att nya ”Jönssonligan” ska visas exklusivt på C More i stället för bio var det ingenting mot vad Warner drämde till med. Filmbolaget meddelade nyligen att samtliga deras filmer under 2021, däribland ”Matrix 4” och ”Dune”, kommer att finnas tillgängliga i USA på streamingtjänsten HBO Max samtidigt som de har biopremiär.

Detta ska gälla i ett år. Så är det sagt. Om någon tror på det.

Två av de mest framgångsrika regissörerna som arbetar med Warner, Christopher Nolan och Denis Villeneuve, är förbannade och känner sig lurade. De skrev kontrakt med studion för att göra filmer som skulle visas på stora dukar, inte förpassas till en streamingtjänst. Åtminstone inte förrän de haft en chans att dra in de verkligt stora pengarna på bio i första hand.

Att tycka de överreagerar och är prinsessan på ärten är kanske det folkligt korrekta, men att se personer kämpa för det de tror på, deras passion, är uppfriskande. En av Hollywoods största agenturer deklarerade sitt stöd i går. Det kan bli rejält bråkigt framöver.

Streaming är här för att stanna

Till syvende och sist handlar det förstås om pengar och hur verkligheten ser ut. Streaming är här för att stanna. Det är jättebra, en revolution som leder till rikare filmupplevelser. Men för att göra filmer behöver man pengar och där har biobranschen traditionellt sett varit svårslagen.

Steven Soderbergh mildrade kritiken och menade att biograferna har en framtid efter 2021. Vi måste bara bli av med pandemin först. Jodå. Han argumenterar väl, men det framstår också som lite naivt. Om man slår undan benen för en vanligtvis lukrativ affärsmodell, är det möjligt att bara gå tillbaka till den efter ett år?

Foto: Marvel
”Spider-man” (2002).

I dagarna har vi fått veta att nästa Spiderman-film tycks bli ett rejält spektakel som utspelas i flera dimensioner. De tidigare huvudrollsinnehavarna Tobey Maguire och Andrew Garfield sägs vara på väg att återskapa sina spindelmän, vid sidan av den nuvarande, Tom Holland.

En traditionell biopremiär för den filmen ger miljardintäkter. Du kan tycka vad du vill om just ”Spider-man”, men filmer av det slaget, som ”Matrix 4” eller ”Dune”, blir vid biopremiären globala, kulturella fenomen som ger intäkter på ett helt annat sätt än om de skickas direkt till en streamingtjänst.

Foto: Lucasfilm
Darth Vader gör comeback i en ny tv-serie på Disney+.

Flodvåg av nya ”Star wars”-projekt

I en potentiell framtid utan en relevant biomarknad, har Hollywood råd med sina blockbusters? Villeneuve anklagar nu Warner för att indirekt döda den serie av ”Dune”-filmer som var planerade. Kommer filmbranschens främsta agenda vara att ragga abonnenter till streamingtjänsterna?

Disney gör inte som Warner och bara skickar allt till Disney +. De tror fortfarande på att tjäna pengar via biografsläpp efter pandemin. Men det är också tydligt var deras kommande fokus ligger: på streamingtjänsten. Just nu gör de ett försök att säkra framtiden för Disney+ genom att erbjuda en flodvåg av nya ”Star wars”-projekt.

Likriktningen och bristen på fantasi hos stora aktörer som Disney var såklart ett problem i biograferna även före pandemin. Men i streamingtjänsterna kan allt dessutom bli en smula plattare. Lite anemiskt.

Ingen vet hur detta slutar. Men kritikern Owen Gleiberman har en oroväckande poäng med sin senaste krönika i Variety om biografernas utmaningar: vi riskerar att gå miste om storslagna upplevelser.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Publicerad:

LÄS VIDARE