”Vi är kassa på datorer”

FILM

Spielberg & Jackson i stor intervju med Nöjesbladet om hur de skapade Tintin

Foto: SUPERDUO Peter Jackson och Steven Spielberg är helt otekniska, men insåg att ny teknik skulle lyfta en Tintin-film.

PARIS. Var för sig har de gjort några av världens mest älskade filmäventyr.

Nu har de samarbetat för att ge Tintin ett nytt liv på bioduken.

Steven Spielberg och Peter Jackson. Två tunga makthavare som beter sig som förtjusta småkillar.

Peter Jackson har älskat Tintin sedan han var pojke. Steven Spielberg hade inte hört talas om den heroiske reportern förrän 1981 när kritiker jämförde hans ”Indiana Jones”-film med Tintin.

Spielberg hann träffa Tintins skapare Hergé innan denne dog. Den belgiske serieskaparen älskade ”Jakten på den försvunna skatten” och tyckte att Spielberg var mannen som kunde göra biofilm av Tintin. Det dröjde många år. Spielberg väntade på rätt teknik.

– Att göra en spelfilm var otänkbart för Peter och mig, säger Steven Spielberg. Som Warren Beatty gjorde i ”Dick Tracy” där Al Pacino och de andra rollfigurerna hade masker och gigantiska näsor. Att sminka skådespelare som Tintin-figurerna hade sänkt skeppet innan vi ens seglat ut från hamnen.

Lösningen blev motion capture, samma teknik som Peter Jackson använt till Gollum i ”Sagan om ringen” och apan i ”King Kong”.

Jackson gör uppföljare

De bestämde att Spielberg skulle regissera första filmen. Jackson den andra om det blir en uppföljare.

– Steven och jag arbetade med manuset i flera år, säger Peter Jackson. Det var fascinerande för mig efter att ha använt motion capture i ”Härskarringen” att sätta all denna datorkraft i händerna på folk som är helt otekniska. Nämligen Steven och jag. Vi är helt kassa på datorer.

Är ni?

Steven Spielberg ler förläget bekräftande.

– Jag kan inte använda en dator. Jag har inte ens en mobiltelefon, säger Peter Jackson. Jag har inte haft någon i hela mitt liv. Jag vill bara snurra på telefonens nummerskiva när jag ringer. Men Tintin var perfekt för den nya tekniken.

När manuset var klart spelades filmen in med skådespelare, mest i Los Angeles.

– Det tog 31 dagar att spela in hela filmen, säger Steven Spielberg. Peter följde oss på datorskärm via Ichat hela tiden och såg vad vi gjorde. Han var inte alltid vaken för ibland var klockan fyra på natten i Nya Zealand.

– Men jag kunde jobba i min pyjamas, säger Peter Jackson. Det kunde inte Steven.

– Peter såg oss på distans och om skådespelarna hade någon fråga eller vi ville ändra i manus kunde vi prata direkt, säger Steven Spielberg. Han diskuterade kameravinklar med mig. Det är det mest kreativa samarbete jag har haft med någon sedan George Lucas.

Ni har båda en personlig stil som filmberättare. Hur hittade ni en gemensam ton?

– Vi gjorde det genom experiment. Vi förberedde alla scener i datorn för att bestämma hur de skulle se ut, säger Steven Spielberg. Hur länge var det? 18 månader?

– Nej, tre år, säger Peter Jackson.

– OK, tiden går fort när man är äldre, säger Steven Spielberg.

”Hitta ny palett”

– Men det gäller också att hitta en palett, säger Spielberg. Vår bästa guide till det var Hergé själv, men han hade inte alla verktyg som vi kan använda i filmen. Hergé antydde scener, skuggor och ljus i teckningarna. När det skulle se ut som film noir eller ljusa hettan i öknen.

Vilken genre är nya Tintin?

– Vi ville skapa en hybrid av en spelfilm och en animerad, säger Peter Jackson. Det bästa från båda världarna.

TINTIN-VECKA

■ ■ Tintin är en av de mest lästa seriefigurerna i världen

■ ■ Inför nya Tintin har Nöjesbladet träffat filmmakare och skådespelare. Möt dem i tidningen de närmaste dagarna. Läs mer om Tintins skapare Hergé och kontroverserna kring den belgiske figuren.

■ ■ Nöjesbladets Jens Peterson åkte till världspremiären i Paris. Läs den första svenska recensionen av ”Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet”.