Svenska sexscenen som har blivit en ”snackis” i Cannes

1 av 3 | Foto: Meta Spark & Kärnfilm
Ur ”Gräns”.
FILM

CANNES. Om den vinner något pris återstår att se. Men svenska filmen ”Gräns” helt galna sexscen har blivit en av filmfestivalens stora ”snackisar”.

– Efter en halv dags inspelning av den, ruskade vi bara på huvudet och sa: Det här är en dag vi aldrig kommer att glömma, säger Eva Melander.

Ali Abbasis ”Gräns”, baserad på en skräcknovell av John Ajvide Lindqvist, tävlar i sidosektionen Un Certain Regard. Den där Ruben Östlund fick sitt genombrott när ”Turist” vann andra pris för några år sedan.

Filmer i skräckgenren brukar sällan vinna priser på filmfestivaler så hur Un Certain Regard-juryn, med Benicio Del Toro som ordförande, förhåller sig till ”Gräns” återstår att se.

Men filmen tillhör de som fått allra bäst mottagande. Och filmens sexscen är en riktig ”snackis”.

Några stillbilder från den finns inte. Någon hemlighet vill filmskaparna förstås bevara för de som ser filmen.

Digitalt skapad snopp

Eva Melander och finska skådespelaren Eero Milonoff spelar en tulltjänsteman respektive någon hon stoppar när han kommer till Sverige.

De finner varandra, bland annat för att de båda inte är mänskliga på samma sätt som den övriga befolkningen.

Och de brakar samman i en mycket naken och ganska blöt sexscen mitt ute i naturen. I den finns även en digitalt skapad snopp som inte liknar något vi sett tidigare.

– Om de nu är lite djuriska, så kan de inte bara knulla på soffan med stearinljus. Det ska mer till, säger regissören Ali Abbasi, och fortsätter:

– En grej med att filma en sexscen är att man blir medveten om hur lite fantasi man har när det gäller sexualitet, man känner sig extremt fyrkantig. Men det blev ju ändå en lite ovanlig sexscen.

”Att vara naken är inte så svårt”

– Att vara naken är inte så svårt, det är bara att ta av sig kläderna. Annars pratade vi ju rätt mycket om snoppen (skratt). Vilken storlek den har och hur den skulle röra sig. Ero och jag tittade på varandra och ruskade på huvudet när allt var över. Vi insåg att det var en dag vi aldrig kommer att glömma, säger Eva Melander.

För henne var det annat som var betydligt tuffare. Hon gick upp 17 kilo inför inspelningen. Och hon satt i smink fyra timmar varje dag och är i stort sett nästan omöjlig att känna igen i filmen.

– Och det var jobbigt att alltid gå eller springa barfota, ibland naken, ute i skogen, bland alla stenar och pinnar. Och även om jag var mentalt förberedd var det tufft med scenerna där vi badar, det var bara åtta grader i vattnet.

5 storfilmer att se fram emot sommaren 2018 00:22
ARTIKELN HANDLAR OM