Vilken jävla cirkus när Helena Bergström filmar igen

”Det är kärlek och sorg, det här blir en riktig smällkaramell”

1 av 5
FILM

ULRICEHAMN. Helena Bergströms underbara jävla julfilm blev en braksuccé.

Nu drar hon igång inspelningen av ”Vilken jävla cirkus”.

– Det är en dubbeltydig titel. Filmen handlar inte alls bara om cirkus. Och hur ser världen ut i dag? Det är ju en jävla cirkus, säger hon.

Det var vintern 2015/2016 som Helena Bergströms queera julskildring ”En underbar jävla jul” med Robert Gustafsson, Maria Lundqvist, henne själv och många andra blev en riktig publiksuccé. Över 700 000 sålda biobiljetter.
Den filmen spelades in i och kring ett hus i Bromma.
Nu är hon och filmteamet tillbaka på ”hemmaplan”, Ulricehamn. Trakterna där de gjorde tre Änglagårds-filmer.

Utspelas kring en cirkus

Vid Ulricehamns Motorklubb har man byggt upp ett gigantiskt cirkustält. Det är nämligen kring en cirkus som nya filmen utspelas.
– Vi kunde byggt tältet var som helst, men det var en självklarhet att göra det här i trakten. Här känner vi oss hemma med hotellet, med omgivningarna, folk stöttar oss. När vi ville ha statister, anmälde sig ett par tusen direkt, säger Helena.
Svordomen i filmtiteln fanns där redan när filmidéen föddes, flera år innan ”En underbar jävla jul”. Och efter mycket prat fram-och-tillbaka får den vara kvar.
– Man kan uttala Vilken jävla cirkus på så många olika sätt, det kan betyda väldigt olika saker, säger Helena.

Budget på 30 miljoner

Filmens budget närmar sig 30 miljoner kronor.
Från början skulle Trolle Rhodin, 28-årig artist och direktör för Cirkus Brazil Jack, mest vara med och bistå med tält, artister, djur och kunskap, men Helena Bergström blev så förtjust att hon skrev en roll åt honom.
Och han säger, lite skämtsamt kaxigt:
– Jag skulle vilja säga att Helena har gjort två roller av mig. Dels den eldslukare och cirkusartist jag spelar, dels den cirkusdirektör som Tomas von Brömssen spelar, han har också lånat drag av mig.
Veteranen von Brömssen blev nästan rörd till tårar under första inspelningsdagen.
– Jag träffade Trolles mamma Carmen. För 30 år sedan var jag clown en vecka hos Brazil Jack när de var på Heden i Göteborg. Då minns jag en ung kvinna som gick på lina. Det var Carmen…
Hur är din cirkusdirektör?
– Godhjärtad och tankspridd. Cirkusens ekonomi går ganska knackigt, han försöker hålla ihop det så gott han kan.

”Konflikträdd”

Aliette Opheim och Johan Widerberg, cirkusens trapetskonstnär respektive clown, har lite delade åsikter om ”sin” direktör:
– Han är en sådan som alltid har tagit om hand om skadeskjutna människor, som Johans rollfigur, säger Aliette.
– Ja, men han är konflikträdd också. Han skulle behöva lite mer hår på stången, eller på svajmasten, kan man ju också säga (skratt), säger Johan.
Johan Widerbergs clown ska inte vara särskilt bra.
– Det passar, för jag har heller ingen fallenhet för det. Jag och en polsk skådespelare gör dumimprovisationer, kastar hattar och sådant. Man får hoppas att en snäll regissör klipper ihop det så att man inte står helt utan byxor…
De tre största rollerna har Gustav Lindh, Evin Ahmad och Molly Nutley. Helena Bergström säger att det är en film med både en enorm kärlekshistoria och en stor sorgeprocess. Och så finns här lite grann en form av magisk realism.
– Jag har ju varit med i både filmen ”Cirkeln” och tv-serien ”Jordskott”, så inget kan förvåna mig längre (skratt), säger Gustav.
– Min rollfigur vaknar upp på cirkusen efter en olycka och där bemöts han av folk på ett sätt som aldrig tidigare. Det är kärlek och sorg, det här blir en riktig smällkaramell.

ARTIKELN HANDLAR OM