Fångad i femtiotalet

FILM

Stepfords fruar gör comeback i komediform.

Stepford wives

Amerikansk komedi i regi av Frank Oz, med bl a Nicole Kidman, Matthew Broderick, Bette Midler, Christopher Walken, Glenn Close, Roger Bart och Jon Lovitz.

Foto: Joanna försöker anpassa sig till livet som hemmafru.

Nicole Kidman är bra som cynisk New Yorkare. Hennes rollfigur Joanna är chef för ett tv-bolag, en iskall idéspruta som i inledningen av filmen visar några nya dokusåpor att erövra världen med.

Men det går inte som hon tänkt sig.

Joanna och maken Walter ( Matthew Broderick) lämnar Manhattan och flyttar till en förmögen oas i Connecticut. Ett inhägnat samhälle där alla kvinnor är hemmafruar och ser ut som pinuppor från 1950-talet. Svartklädda Joanna, framgångsrik yrkeskvinna, har svårt att passa in, men blir vän med den bohemiska författaren Bobbie ( Bette Midler) och en homosexuell arkitekt ( Roger Bart).

Hennes make trivs bättre i det gammaldags manschauvinistiska Stepford, styrt av makarna Wellington - fantastiskt spelade av Glenn Close och Christopher Walken - båda bra på att utstråla något hotfullt under en käck artighet.

Filmen bygger på en satirisk thriller av Ira Levin ("Rosemarys baby"), filmad redan 1975 när den här sortens könskamp kändes mer aktuell. Då var filmen mer gjord som spänning, nu är den komisk tack vare ett underhållande manus av Paul Rudnick. Han skrev också bland annat "Inn" och gömmer sig bakom signaturen Libby Gelman-Waxner i amerikanska Premiere. Rudnick är bra på populärkultur och replikerna viner som örfilar.

Till sist får Joanna och vi förklaringen till varför kvinnorna i Stepford är så underdåniga. Och får fundera över om det verkligen är en manlig önskedröm.

Snabbt och lätt berättad av regissören Frank Oz Ett underhållande rollspel där den enes idyll är den andres mardröm. Om nu någon tycker att Stepford är en idyll.

Jens Peterson