Bråket var nära att stoppa Emilfilmen

Av: Joni Nykänen

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 6 | Foto: LINA SIKSJÖ
"Emil"-tecknaren Björn Bergs arvingar Torbjörn och Maja Berg behövde godkänna filmen för att den skulle få visas. Det fanns dock ett starkt missnöje. – Regissören krävde sin konstnärliga frihet. Vi var ganska jävliga och petade i färger och linjer. Ibland efter en bild vi hade i huvudet som inte fanns i böckerna, säger Torbjörn Berg.

Arvingarnas krav hotade att stoppa nya ”Emil”-filmen.

Kultregissören tvingades porta barnen från produktionen.

– Vi har varit sura, säger Torbjörn Berg, vars far ritade "Emil"-böckerna.

Allt var frid och fröjd under världspremiären av "Emil & Ida i Lönneberga" utanför Vimmerby igår.

Men under produktionen rasade flera konflikter.

Både Astrid Lindgrens och "Emil"-tecknaren Björn Bergs arvingar behövde godkänna filmen för att den skulle få visas.

Det fanns dock ett starkt missnöje.

– Regissören krävde sin konstnärliga frihet. Vi var ganska jävliga och petade i färger och linjer. Ibland efter en bild vi hade i huvudet som inte fanns i böckerna, säger Torbjörn Berg.

”Först var det skit”

Per Åhlin, 82, känd för bland annat "Karl-Bertil Jonssons julafton", försökte tillgodose arvingarnas krav samtidigt som han kände tidspressen att få färdigt filmen.

– Familjen Berg reagerade på designen. Sedan förstod de att det här måste bli en sorts kompromiss. Man kan göra på flera sätt. Att totalt skita i upphovsmannen och påstå att man gör en adaption. Men jag försökte fånga Björn Bergs stil, säger Per Åhlin.

För Berg-arvingarna var det viktigt att filmen skulle vara så lik Björn Bergs teckningar som möjligt.

– Det har gått upp och ner. Först var det skit, sen blev det bra, sedan jättebra. Det har inte varit handgemäng, säger Torbjörn Berg och skrattar.

Höll arvingarna utanför

Tidigt i produktionen fanns det tankar hos Berg-arvingarna att man eventuellt ville stoppa hela filmen.

– Vi var som minst nöjda i början. Vi fick se stillbilder, och det är så mycket "schvung" i Björn Bergs bilder som man inte fångat. Per Åhlin gjorde en pilotfilm och vi var inte nöjda då heller, säger Torbjörn Berg.

För att få arbetsro kom Åhlin med kravet att hålla vissa arvingar utanför.

– Det kom till en viss gräns. Sen sa vi "nu måste vi stänga dörren. Nu måste vi jobba. Ni får lita på oss eller säga att vi inte ska göra filmen", säger Åhlin.

”Det kändes hopplöst”

Lindgrens arvingar hade under produktionens gång synpunkter på att Emils pappa var för elak.

– De reagerade på Anton och hans beteende. Man ville tona ner det. De tyckte inte att det stämde. Men vi löste det där, säger Åhlin.

Bara för två månader sedan var Per Åhlin totalt slutkörd. Eftersom tiden inte räckte till, på grund av det digitala sättet att jobba och arvingarnas synpunkter som rubbade schemat.

– Jag var slut och kände att det var hopplöst att genomföra. Jag sov taskigt och hade svårt att komma igång på morgnarna, säger Åhlin.

Publicerad: