Mejla

Stefan Hedmark

Sol, flamingor och mojito kan snabbt bli blodstänk

Filmer i Florida balanserar mellan fara och skönhet

Foto: Paramount Pictures
Bister väderlek i ”Crawl”.

KRÖNIKA. På baren bredvid hotellet var det underbar dragshow varje kväll.

Några gator därifrån låg huset där Gianni Versace sköts ihjäl av seriemördaren Andrew Cunanan.

Det enda som saknades var några väsande alligatorer på stranden.

Min semester i Miami Beach för några år sedan var förstås inget märkvärdigt i sig. Florida är ett hett resmål för många svenskar. Det är mer troligt att du utsätts för en välriktad förolämpning av en ärrad dragqueen i baren än något annat brott.

Men attraktionskraften i Florida är stark av ett speciellt skäl – svårslagen skönhet och glamour kombinerad med en farlig bottenklang. Här finns sol, flamingor och mojito. Passionerad gaykultur och pastellfärgade art deco-hus. Det är fyrverkerier på Disneyworld och katterna i Hemingways hus i Key West.

Men det är också kokainkriget i Miami på 1980-talet, livsfarliga djur och orkaner. Vår bild av delstaten, den här balansen mellan skönhet och fara, är formad och förstärkt av filmer och tv-serier. Just nu plöjer jag igenom ”Mordet på Gianni Versace” på Netflix, en berättelse som skickligt smälter samman Miami Beach, sol och förmögen gaykultur med psykisk ohälsa, mytbildning och blodstänk.

Naturliga faror i ”Crawl”

Den här veckan hade monsterfilmen ”Crawl” biopremiär och den förenar två av Floridas naturliga faror – alligatorer och orkaner. Huvudpersonen Haley (Kaya Scodelario), en tävlingssimmare, har växt upp med sin fars ord som ett eko i huvudet: ”Vem är du? Du är en apex predator, högst upp i näringskedjan”.

Nog är det en kamp. Humphrey Bogart-klassikern ”Stormvarning utfärdad” (1948) utspelas på Key Largo i södra Florida strax innan en orkan slår till. Där gäller det att överleva både stormen och den gangster (Edward G Robinson) som håller Bogey och Lauren Bacall gisslan. I tv-serien ”Bloodline” (2015–2017), som också utspelas ute på de vykortsvackra Florida Keys, gäller det att visa vem som står högst i näringskedjan inom familjen.

1 av 3 | Foto: Universal
Al Pacino i ”Scarface”.

En helt annan sorts bloddrypande ”familj” skildras i Miami-baserade maffiasagor som den lite överskattade klassikern ”Scarface” (1983) och den pråliga dokumentären ”Cocaine cowboys” (2006).

I skuggan av Disneyworld

Men familjer finns i olika skepnader. En av de bästa Floridafilmerna på senare år är ”The Florida project” där vi följer några vilda ungar och deras mammor som bor på ett sjaskigt motell i skuggan av Disneyworld. Även där finns balansen mellan det vackra och det fula, med Willem Dafoe som övervakare. I en av filmens bästa scener skrämmer han bort en främmande man som hänger lite för nära barnen.

Det senaste årets rapportering om Florida ur ett svenskt perspektiv handlar just om män som åker dit för att utnyttja barn.

Det är inte bara alligatorer. Rovdjur finns i olika skepnader.


Foto: Warner
Paul Newman i ”Rebell i bojor”.

6 Floridafilmer

… i vitt skilda miljöer.

  • ”I hetaste laget” (1959)

  • ”Rebell i bojor” (1967)

  • ”Scarface” (1983)

  • ”Cocoon – djupets hemlighet”(1985)

  • ”The birdcage – lånta fjädrar” (1996)

  • ”Moonlight” (2016)


Glöm inte att gilla Nöjesbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

avStefan Hedmark

ARTIKELN HANDLAR OM