Heta talanger i lerig krigsfilm

”The king” rör sig långsamt, men har pigga scener

avStefan Hedmark

The king

Regi David Michôd, med Timothée Chalamet, Joel Edgerton, Robert Pattinson, Lily-Rose Depp.


FILMRECENSION. Festprisse, livsgrubblare, fredsduva och militärt geni.

Timothée Chalamet spelar en mångsidig kung i Netflixaktuell film.

KRIGSDRAMA. Det är Shakespeare, men ändå inte. För de flesta är den här filmen kanske ändå mest sevärd som en lerstänkt konfrontation mellan två av Hollywoods hetaste unga manliga talanger under det senaste decenniet.

I den ena hörnan har vi en ledsen pojke, en skör Timothée Chalamet, som inte vill se masslaktande på slagfälten utan hellre tar hela bördan på sina späda axlar och kämpar i envig. I den andra hörnan har vi en kaxigt retfull valp, en långhårig Robert Pattinson med generöst fransk accent, som vill se förnedring på slagfältet men inte har en aning om hur han ska ingjuta respekt.

Spelar Henrik V

Filmen, som är skriven av regissören och en av dess stjärnor, Joel Edgerton, är inspirerad av en samling krönikespel som Shakespeare ligger bakom. Där ingår framför allt ”Henrik V” och det är den kungen som Chalamet spelar.

När vi först möter honom i filmen är han visserligen prins av Wales, men saknar helt förtroende hos Henrik IV (Ben Mendelsohn), inte minst för att han tillbringar den mesta tiden med att vara ute och supa med kompanjonen Falstaff (Edgerton). Kungen underskattar dock sin son fullständigt och snart dras ynglingen motvilligt in i det spel som leder till krig mot Frankrike.

1 av 3 | Foto: Netflix
Timothée Chalamet i ”The king”.

Framför allt är det händelserna i Shakespeares pjäser som har bevarats i filmens handling, inte direkt språket. Michôd och Edgerton har tagit sig stora friheter. ”The king” skiljer sig en hel del från pjäserna i skildringen av rollfigurerna och man ska inte missta filmen för att vara en historiskt korrekt redogörelse.

Rör sig långsamt

”The king” rör sig långsamt och har ett grått, allvarligt sinnelag, förstärkt av fotot som fångar en lerig, smutsig och föga upplyst medeltid – åtminstone när det gäller belysningen.

I andra avseenden flörtar filmen med en mer modern, yngre publik, som när Lily-Rose Depp (i rollen som den franska prinsessan Katarina av Valois) läxar upp Henrik V och visar sin självständighet.

Det finns gott om pigga scener som livar upp när ”The king” hotar att gå ner sig i det gråa.

”The king” visas nu på Netflix.


Glöm inte att gilla Nöjesbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

ARTIKELN HANDLAR OM