Filmlegendaren Nora Ephron är död

avSandra Wejbro

Skapade romcom-klassikern ”När Harry mötte Sally”

1 av 8 | Foto: AP
Tillsammans med Meryl Streep på premiären av ”Julie och Julia” som blev hennes sista film som manusförfattare och regissör.

En av tidernas mest framgångsrika manusförfattare och regissörer är död.

Nora Ephron avled på tisdagen i New York – 71 år gammal.

Dödsorsaken var lunginflammation orsakad av den leukemi hon under en längre tid lidit av.

Det var Ephrons son Jacob Bernstein som bekräftade moderns död natten mot onsdagen svensk tid.

Men det tog inte lång tid innan hyllningarna började strömma in. Manusförfattaren och regissören bakom klassiska filmer som ”När Harry mötte Sally” och ”Sömnlös i Seattle” är saknad av många.

”Sorgen härskar”

– Hon var personen man ville läsa, lyssna på, vara i sällskap med. Nora Ephron. Ojämförbar smarthet; en ljuvlig vän. Sorgen härskar, skrev Steve Martin på Twitter.

– Vila i frid Nora Ephron... Rolig, charmerande, smart, med stort hjärta och en av de största med tidlösa klassiker, skrev Justin Timberlake.

– Jag hörde precis om Nora Ephron. Jag är så ledsen. En stor och viktig författare, en varm och snäll själ. Borta bara sådär, skrev komikern Sarah Silverman.

– Nora Ephron... Tack för dina banbrytande insatser för kvinnor inom filmindustrin. Du har sannerligen banat vägen. Med respekt, skrev Jessica Biel.

– Ledsen för Nora, skrev Alec Baldwin.

– Jag är så väldigt ledsen för Nora Ephron. En stor förlust, skrev Julianne Moore.

– Jag är så ledsen för Nora Ephron, en hjälte för alla roliga kvinnor, skrev Zooey Deschanel.

Mansdominerat yrke

Ephron var journalist, bloggare, författare, manusförfattare och Oscarnominerad regissör – och det i en generation kvinnor som enligt henne själv inte förväntades göra särskilt mycket alls.

Hon blev framgångsrik i ett starkt mansdominerat yrke med filmer som ”När Harry mötte Sally”, ”Sömnlös i Seattle” och ”Du har mail”.

Men Ephrons karriär började redan på 60-talet som journalist på bland annat Newsweek. Det var först i början av 80-talet hon förälskade sig i filmbranschen – först genom manuset ”Silkwood” som hon skrev tillsammans med vännen Alice Arlen.

När hon skiljde sig från Watergate-journalisten Carl Bernstein skildrade hon det smärtsamma uppbrottet i bestsellern ”Heartburn” som sen blev film med Meryl Streep och Jack Nicholson i huvudrollerna.

I slutet av 80-talet blev hon en ikon inom romcom-genren genom manuset till klassikern ”När Harry mötte Sally”. Scenen där Meg Ryan spelar upp en fejkad orgasm på Katz’s Delicatessen i New York har blivit en av filmhistoriens mest citerade. Hon nominerades till en Oscar för det manuset, liksom för “Sömnlös i Seattle” och “Heartburn”

Höll sjukdomen hemlig

Så småningom började Ephron även regissera – för att ta makten över hela filmprocessen och för att hon inte tyckte Hollywood brydde sig särskilt mycket om kvinnors berättelser.

– En av de bästa grejerna med att regissera filmer är att det inte finns något tvivel om vems ansvar det är – allt är ditt fel, har hon sagt.

Den sista filmen Ephron gjorde blev ”Julie och Julia” med vännen Meryl Streep i huvudrollen.

På senare år har hon skrivit böcker och bloggat om sitt liv på Huffington Post.

För några år sen fick Ephron diagnosen myelodysplastiskt syndrom, ett slags förstadium till leukemi, men höll sin sjukdom hemlig för de flesta.

– Hon hatade att gnälla, förklarade vännen Sally Quinn för New York Times.

Kommer sakna paj

Ephron sörjs närmast av maken Nicholas Pileggi, två söner och sina tre systrar.

Boken ”I remember nothing” avslutas med två listor med saker hon kommer att sakna – och inte sakna – när hon dött. Torr hud, ljudet av en dammsugare och diskussionspaneler om ”kvinnor i filmbranschen” kommer hon inte sakna. Den andra listan börjar med ”mina barn”, ”Nick” och avslutas:

”Att ta ett bad.

Komma över bron till Manhattan.

Paj”.