Filmsuccén kostade bara 550 kronor

Av: Martin Söderström

Publicerad:
Uppdaterad:

"Colin" hyllad i Cannes

Vem har sagt att en film måste kosta skjortan?

Fråga teamet bakom brittiska skräckisen ”Colin”.

Filmens budget?

550 kronor.

Filmen "Colin" hyllades i Cannes nyligen. Budgeten på 550 kronor.
Foto: NOWHERE FAST.
Filmen "Colin" hyllades i Cannes nyligen. Budgeten på 550 kronor.

Det snackas mycket om filmen ”Colin” i England just nu. På papperet ser den inte mycket ut för världen. En brittisk zombiefilm om en vanlig kille som kommer tillbaka som levande död – och försöker förstå vad det är som hänt med honom.

Men under årets Cannes-festival fick rullen mycket beröm och kritiken har varit god. Extra imponerande med tanke på att filmen kostade blott 550 kronor att spela in.

– Det enda som egentligen kostade var en kofot och lite videoband . Vi ville lägga fokus på handling och karaktärer i stället, säger regissören Marc Price till The Times.

Kompisar ställde upp

Drygt 100 personer var inblandade i den 18 månader långa inspelningen – ingen fick betalt och alla tog med såväl egen lunch som rekvisita.

Castingen gjordes via bekanta och Facebook.

– Jag kan fortfarande inte förklara hur det kunde fungera. Det var kompisars kompisars kompisar som alla ställde upp och sade ”spela zombie? Jättekul”, säger Price.

Enligt tidningen ska filmen nu gå upp på bio i höst och Hollywood sägs snegla på Prices extrema lågbudgetskräckis för att eventuellt göra en egen variant.

Publicerad: