Premiärsuccé för nya ”Askungen”

FILM

Disney-satsningen spelade in 600 miljoner

1 av 3 | Foto: SMALT IDEAL Enligt Disney bär Lily James en hårt snörad korsett i nya ”Askungen” - men det resonemanget köper inte Fredrik Virtanen, som tycker att skådespelerskan ser photoshoppad ut i filmens trailer och reklambilder.

Efter ”Frost” kommer ”Berättelsen om Askungen”.

I fredags hade Disneys storsatsning premiär – och blev omedelbart en ekonomisk succé.

Filmen inbringade över 600 miljoner kronor.

Den är omdiskuterad och kritiserad. Men premiären blev framgångsrik för Disneys nya storsatsning ”Berättelsen om Askungen”.

Sammanlagt inbringade kostymdramat, regisserat av Kenneth Branagh, imponerande 70,1 miljoner dollar under premiärhelgen i USA. Det motsvarar runt 603 miljoner kronor.

”Stort intresse”

I likhet med succén ”Frost”, bygger ”Berättelsen om Askungen” på historier med kvinnliga huvudroller, något som Disney kritiserats för att sakna. Nu menar företaget att det är ett vinnande koncept.

– Det finns uppenbarligen en stort intresse för att de här historierna berättas, vi har sett flera succéer med berättelser drivna av kvinnliga karaktärer, säger Dave Hollis, distributionsansvarig på Disney till Associated Press.

Kritiserad korsett

Redan innan premiären skapade filmen stora rubriker, när bilder på skådespelerskan Lily James midja spreds över världen. Filmbolaget anklagades för att ha manipulerat stjärnans siluett på digital väg, och gjort den onaturligt smal. Men förklaringen bakom midjan var bara en korsett, menade James.

– Efter både ”Askungen” och ”Downton Abbey” längtar jag tillbaka till teatern och mer moderna kläder, sa Lily James.

ARTIKELN HANDLAR OM