Tysk storfilm retar upp tyskar på Venedig-festivalen

avJan-Olov Andersson

Ur ”Werk ohne autor”.

VENEDIG. Förra gången han rotade i Tysklands smutsiga förflutna, blev det en Oscar.

Efter en Hollywoodflopp, tacklar åter Florian Henckel von Donnersmarck sitt hemlands förflutna. Filmen har redan retat upp tyskar.

– Genom huvudpersonens ögon kan jag visa Tyskland under nazismen, kommunismen och i frihet. Bilden kommer inte att gillas av alla, säger regissören.

45-årige Florian Henckel von Donnersmarck har inte bara filmvärldens kanske längsta namn (då har han ändå tagit bort fyra mellannamn…). Han är också antagligen världens längsta (205 cm) kända regissör. Och har gjort den längsta tävlingsfilmen i årets filmfestival.

Vi glömmer hans Hollywoodflopp ”The tourist” med Johnny Depp och Angelina Jolie.

För tre timmar och åtta minuter ”Werk ohne autor” försvinner i rasande fart, så bra är filmen. Nästan lika stark som Oscarsvinnaren ”De andras liv” (2005), den skrämmande skildringen av Stasis metoder under den kommunistiska diktaturen i Östtyskland på 1980-talet.

Nya filmen utspelas från slutet av 1930-talet till en bit in på 1960-talet. Genom en ung konstnärs (Tom Schilling) liv ifrågasätter regissören vad frihet är under först nazismen i Tyskland, sedan kommunismen i Östtyskland och till sist i det kapitalistiska Västtyskland.

Konstnären blir ihop med en ung kvinna (Paula Beer) vars far, en professor i gynekologi (Sebastian Koch), gör allt för att motverka kärleken. Vad ingen av dem vet, är att deras liv redan är förenade, genom ett fruktansvärt brott som professorn utförde under nazitiden…

Filmen är redan utvald som Tysklands Oscarsbidrag. Men lär väcka starka känslor i hemlandet. Flera tyskar här dömer ut filmen totalt. En tysk journalist var vansinnig på presskonferensen för filmen. Hon anklagade regissören för att använda Förintelsen som underhållning och för att vara kvinnofientlig, då Paula Beer är naken i många scener. Men Florian-med-det-långa-namnet gav ett rappt svar på tal.

– Det är du som handskas felaktigt med Förintelsen. Filmen handlar inte om det. Det handlar om hur nazisterna gasade ihjäl psykiskt sjuka och folk med funktionshinder. Inga händelser vi tyskar ska vara stolta över och därför har tystat ned.

Sedan lät han Paula Beer själv svara på anklagelserna om sexism. Hon kände sig inte utnyttjad i filmen.

Som lär höra talas om sig i fortsättningen. Både i kampen om Guldlejonet på lördag och om en Oscar för bästa utländska film så småningom.

ARTIKELN HANDLAR OM