Stjärnan från ”Turist”: Jag vill skapa nya bilder av sex och kvinnlig lust

1 av 6 | Foto: Stefan Jerrevång
Fanni Metelius.
FILM

Hur har den yngre generationen det med sex och kärlek?

Fanni Metelius, 30 – känd från ­succéfilmen ”Turist” – tacklar ämnet i sin debutfilm ”Hjärtat”, med premiär på Alla hjärtans dag.

– Det finns otroligt många filmer som skildrar sex och kvinnlig lust. Men väldigt få är gjorda av kvinnor. Det var dags att skapa lite nya bilder av det, säger hon.

Snacket har gått ett tag. Att Fanni Metelius ”Hjärtat” – där hon har skrivit manus, regisserat, svarar för klippningen och spelar huvudrollen – ska vara en ovanligt sexig och rak skildring av en ung kvinnas tankar och känslor kring sin sexualitet.

– Det är en slags generationsskildring. En kärlekshistoria från vår tid, om ett ungt par, hur de försöker komma nära varandra och hantera sina känslor.

– Menmycket sex är det faktiskt inte … (skratt). Fast jag försöker utforska vad intimitet är och självklart är sex en del av det för de flesta. Det kanske är explicita scener, men jag tror inte det är stötande, säger Fanni.

När jag var yngre hade jag en relation där jag fick känna på hur det var att bli avvisad sexuellt i en ålder där jag samtidigt ständigt blev sexualiserad

”Hjärtat” följer två unga personer, Mika (Fanni Metelius) och Tesfay (Ahmed Berhan). För båda är det den första riktiga kärleken. Vi får följa med dem på fester i Stockholm, Göteborg och på Ibiza. Utåt sett är de det perfekta paret. Up-and-coming, hon fotograf, han musiker. Men där finns en osynlig konflikt, en onämnbar skam. Han tappar rätt snabbt intresset för att ligga med henne. Men hävdar ändå att han älskar henne.

Finns det självbiografiska drag ­i filmen?

– Alltså, när jag var yngre, hade jag en relation där jag fick känna på hur det var att bli avvisad sexuellt i en ålder där jag samtidigt ständigt blev sexualiserad. Dynamiken i relationen påverkade mig mycket och det blev startpunkten för filmen. Sedan har det visat sig att det är ett ganska vanligt fenomen, men något som ingen pratar om. Och inte har skildrats på film. Jag har grävt lika mycket runtom mig som inåt.

– Jag kan inte prata för en hel generation, men det fanns en våg när jag växte upp när det skulle vara väldigt mycket girlpower, man skulle vara snygg och porrig och samtidigt bete sig på ett klassiskt manligt sätt och knulla runt med attityden ”jag bryr mig inte”.

– Jag har tänkt mycket på glappet mellan att vilja vara den starka kvinnan och att få komma nära och ha intima relationer. För sann intimitet och trygghet innebär kanske att få vara svag också? Sårbarhet vill jag gärna utforska mer.

Foto: Stefan Jerrevång
Fanni Metelius.

– Det är vanligt i min generation, att trots att vi har alla förutsättningar för att leva jämställt, så förlorar tjejer sig själva, går in i en roll där man inte är lycklig och stannar i förhållanden alldeles för länge.

Någon sa att en tjej år 2018 aldrig skulle leva i en sådan relation

Fanni har redan fått mycket reaktioner på filmen, som nyligen visades både på Göteborgs och Rotterdams filmfestivaler.

– Någon sa att en tjej år 2018 aldrig skulle leva i en sådan relation. Men mest har jag hört att folk från många olika grupper, 20-70-åriga killar och män, tjejer och kvinnor, känner igen sig. Flera unga tjejer har skrivit till mig att de gråtit när de sett filmen.

Och nu är det alltså dags för den stora publiken att möta ”Hjärtat”. Stor galapremiär i Stockholm på måndag. Premiär runt hela landet på onsdag, på Alla hjärtans dag.

Vad vill du att folk ska ta med sig ut från biografen?

– Jag hoppas att filmen kan öppna ett fönster att våga prata mer om relationer på ett öppet icke-dömande sätt. Om filmen kan ge en endaste person mer självkänsla och styrka i att lära känna sig själv bättre känner jag att filmen har gjort sitt. Ångest kring relationer, det tar mycket fokus, tänk vad man skulle kunna göra med tiden om man inte hade det (skratt).

Jag cyklade och slog huvudet i en trottoarkant. Fick hjärnblödning och blev medvetslös

Fanni Metelius är född och uppvuxen i Göteborg. Mamma är psykolog, pappa socionom. Föräldrarna skilde sig när Fanni var sex år. Hon har tre äldre syskon och en yngre halvbror.

– Efter gymnasiet jobbade jag i en smyckesbutik och på en bar, jag var sökande, visste inte vad jag skulle göra.

En cykelolycka när hon var 19 år fick Fanni att börja fundera kring vad hon ville med livet.

– Jag cyklade och slog huvudet i en trottoarkant. Fick hjärnblödning och blev medvetslös. En hel sommar var jag sjukskriven och låg på ett rehabaliteringshem. Det var äldre människor med stroke och jag som tittade på fotbolls-EM. Då började jag tänka på vad jag ville göra med mitt liv. Kände att jag hade en ganska stark vilja att skapa och berätta och sökte mig till filmen.

Han hittade mig gråtande vid en kopiator på skolan

Foto: Stefan Jerrevång
Fanni Metelius.

Det blev filmlinjen på Fridhems folkhögskola i Skåne. Manusutbildning i Värmland. Så småningom filmskolan i Göteborg. Samma linje som Ruben Östlund gick. Samma lärare, hans mentor Kalle Boman.

– Det var han som hittade mig gråtande vid en kopiator på skolan. ”Det här borde du skriva om och göra film av”, sa han, när jag berättade om min kärlekssorg. Jag skrev en 52 sidor lång dikt, det var ungefär sju år sedan det började, det som sedan blev ”Hjärtat”.

Medan hon gick på filmskolan, hade Katja Wik – då ansvarig för casting till Ruben Östlunds film ”Turist”, numera själv regissör, till fjolårets ”Exfrun” – sett Fanni i en kortfilm. Hon ville att Fanni skulle provfilma för ”Turist”.

– Jag läste teater på gymnasiet och hade skådespelardrömmar. Men då tyckte jag det var jobbigt att man skulle bli bedömd. Vad blev man bedömd för, utseendet eller hur man var som skådespelerska?

Kristofer Hivju åkte iväg på svärdskurs i Skottland medan vi filmade

Hon fick rollen i ”Turist”. Spelade flickvän till Kristofer Hivju, känd från ”Game of thrones”.

– Jag var ju amatören i kärngänget av skådisar. Det var sjukt lärorikt att få jobba med stjärnskådisar, liksom. Kristofer åkte iväg på svärdskurs i Skottland medan vi filmade. Jag är fortfarande lite starstruck.

Filmen blev både kritiker- och publiksuccé. Hela gänget fick dra till Cannes-festivalen, där filmen vann pris. Fanni blev sedan Guldbagge­nominerad för bästa biroll.

– Jag hade inte förväntat mig att bli nominerad, så framför allt var jag stolt och glad.

Under filmskoleåren jobbade hon också som regiassistent och scripta på Lukas Moodysson-filmen ”Vi är bäst!”.

– Det är ett stort privilegium att ha fått jobba under dem. De är ju extremt olika. Ruben är kompromisslös, Lukas mer intuitiv och poetisk. Båda är briljanta.

Med ”Hjärtat” på väg ut på biograferna filar Fanni på en ny idé. Och jobbar gärna mer som skådespelerska.

Och kärleken, hur står det till med den?

– Jag är ihop med filmen just nu. Men några har flörtat med mig under de här tre åren, kanske dags att höra av sig, haha.


Fanni Metelius om ...

Suzanne Reuter, som spelar mamma till hennes rollfigur ­i ”Hjärtat”:

– Hon är min moster. Vi har träffats mycket men aldrig jobbat ihop. Hon har retat mig lite ”När ska du ge mig en roll, då, Fanni?”. Jag blev jätteglad när hon läste manus och ville vara med. Hon har universell komik. Scenerna med henne funkade lika bra inför den holländska publiken.

Ruben Östlund och varför det har gått så bra för honom:

– För att han är Ruben! En gissning är att han har en ganska ovanlig kombination. Han har ett stort samhällsintresse och är samtidigt en väldigt formstark regissör.

Vem som gör bra sexscener på film:

Jane Campion. Jag blev väldigt fascinerad av ”Pianot”. Och den lite knäppa attraktionen mellan Kate Winslet och Harvey Keitel i ”Holy smoke”. Andrea Arnold, som gjorde ”Fish tank”. Och Amanda Kernells ”Sameblod” har en väldigt cool sexscen, just för att de klippte bort själva sexet.

ARTIKELN HANDLAR OM