En svart ”Thelma & Louise”

”Queen & Slim” är genomsyrad av svart hud, svart kultur, svarta referenser, svart humor och svart musik.

avEmma Gray Munthe

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Andre D. Wagner/Universal Pictur

FILMRECENSION Långfilmsdebuterande regissören Melina Matsoukas får fram samma stämning som i sin video till Beyoncés "Formation".

Queen & Slim


Regi Melina Matsoukas, med Daniel Kaluuya, Jodie Turner-Smith, Bokeem Woodbine, Chloë Sevigny, Flea m fl


DRAMA En diner i Ohio. Fotot är grynigt, ljuset gulgrönt, samtalet stelt mellan mannen (Daniel Kaluuya) och kvinnan (Jodie Turner-Smith) i bild. Man har först svårt att placera miljön och dem i tiden, men det visar sig att det handlar om en sämre och helt nutida Tinder-träff. På vägen hem blir de stoppade av en vit polis, situationen urartar och snart är paret på flykt och på väg mot New Orleans. Polisbilens övervakningsfilm av händelsen blir viral, och de två blir ett fenomen.   


De är mer som Thelma och Louise, men någon i filmen kallar dem "svarta Bonnie och Clyde" – och "Queen & Slim" är genomsyrad av svart hud, svart kultur, svarta referenser, svart humor, svart musik. Svart historia, svart raseri. Svart makt, svart rädsla, svart sorg, svart kärlek. Ett hittills outforskat bildspråk, en ny blick och en ny sorts berättelse. Eller, berättelse. Tillstånd och stämningar, som dem den långfilmsdebuterande regissören Melina Matsoukas fick fram i musikvideon till Beyoncés "Formation". Med symboltunga bilder skapar hon magisk realism och en skev blandning av mardröm och önskedröm där allt kan hända. Men filmen är ojämn, och man önskar att hon litat fullt på sin känsla för det visuella och inte då och då försökt staga upp bilderna med plakat, skriverier på näsan och en och annan karikatyrgubbe.  

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Film