Ingen tolvpoängare – men sevärd tack vare excentriska musiknummer

Så bra är Netflix ESC-komedi ”Eurovision song contest: The story of Fire Saga”

Av: Karolina Fjellborg

Publicerad:
Will Ferrell och Rachel McAdams i ”Eurovision song contest: The story of Fire Saga”.
Foto: Elizabeth Viggiano/NETFLIX.
Will Ferrell och Rachel McAdams i ”Eurovision song contest: The story of Fire Saga”.

FILMRECENSION Will Ferrells Eurovision-film är ingen superhit. Men de orimliga musiknumren, med ett djuriskt frustande ryskt bidrag som kronan på verket, måste ses.


Eurovision song contest: The story of Fire Saga
Regi David Dobkin, med bl a Will Ferrell, Rachel McAdams, Pierce Brosnan, Dan Stevens, Demi Lovato, Graham Norton, Mikael Persbrandt, Melissanthi Mahut, Ólafur Darri Ólafsson.


KOMEDI Hur gör man sig lustig över något som mer eller mindre redan är en parodi?
Frågan har de senaste åren varit aktuell för de som sysslar med amerikansk politisk satir – och kan även appliceras på Eurovision song contest.
Ett i grund och botten helgalet, oerhört kitschigt fenomen som Will Ferrell – som har en svensk fru, och enligt egen utsago tappade hakan när han för 20 år sedan såg spektaklet för första gången under ett besök i Sverige – nu tar sig an i ”Eurovision song contest: The story of Fire Saga”.
Ferrell har skrivit manus tillsammans med Andrew Steele och spelar också ena huvudrollen som Lars Erickssong. En man från Húsavík, som har drömt om att vinna ESC ända sedan han som liten pojke såg Abba sjunga ”Waterloo” 1974 – till sin fiskande karlakarl till pappas (Pierce Brosnan) stora förtret.
Rachel McAdams spelar Sigrit Ericksdottir, som är Lars bästa vän och största supporter (men ”förmodligen inte” hans syster).
Tillsammans utgör de den på hemmaplan hånade musikduon Fire Saga, som efter en oförutsedd händelseutveckling får chansen att representera Island i Eurovision song contest – och åker till värdstaden Edinburgh fulla av entusiasm. Men, naturligtvis, stöter på patrull. Bland annat i form av en helläcker jätterik ryss med en gudomlig röst (Dan Stevens) och en sexig grekinna (Melissanthi Mahut) som försöker så split mellan dem, ett lite för avancerat scennummer som havererar i direktsändning, och en slug centralbankschef (Mikael Persbrandt) som anser att Island helt enkelt inte har råd att vinna tävlingen.
Precis som väntat efter att Fire Sagas fantastiskt bombastiska musikvideo till låten ”Volcano man” (med sång av Molly Sandén) släpptes som en sorts alternativ trailer, är det musiknumren som är det bästa med den här filmen. Rysslands ”Lion of love” är till exempel det ultimata djuriskt frustande ESC-bidrag man önskar att man fick se varje år. Vitryssland dundrar in med ett Lordi-inspirerat gäng, Grekland kör sexuella anspelningar på längden och tvären, Lars Erickssong springer i ett hamsterhjul och Sveriges Johnny John John (Christopher Jeffers), som rappar om att folk tycker att han pratar för fort i ”Coolin' with da homies”, är den allra uslaste avarten av hiphop.
Man hade velat ha ännu mer barocka scenframträdanden, då storyn kring själva duon Fire Saga ofta är mer behjärtansvärd än rolig. Men musiken och detaljerna som blinkar till Eurovision-fansen (som hysteriskt leende programledare, Graham Nortons kommenterande, kompisröstande, homoerotik och oväntade besök från några ESC-profiler) gör att filmen ändå hamnar på en anständig placering.
Även om den inte är någon tolvpoängare.


”Eurovision song contest: The story of Fire Saga” har premiär på Netflix den 26 juni.

Publicerad:

LÄS VIDARE