Experterna: De vinner på Oscarsgalan 2018

FILM

OSCARSGALAN. Kommer Ruben Östlund att kamma hem en svensk Oscar för "The square"? Vilka stjärnor tar hem skådespelarpriserna? Vilken film blir belönad med det allra tyngsta priset? Och kan det bli några skrällar?

Nöjesbladets experter tippar vinnarna på Oscarsgalan 2018.

Här är allt du behöver veta om Aftonbladets sändning


Ingen kan förneka briljansen – hon måste vinna

Foto: Margareta Bloom Sandeback
Karolina Fjellborg.

Karolina Fjellborg:


# Bästa film
Jag tycker att "Three billboards outside Ebbing, Missouri" är solklart och överlägset bäst. Men den filmen verkar vara mitt i någon sorts backlash i opinionen så jag tippar på att den snällare, romantiskt skimrande sagan "The shape of water" tar hem det tyngsta priset.


# Bästa regi
Christopher Nolan är en supertalang och borde egentligen redan ha en Oscar av något slag, minst, och "Dunkirk" var en maffig filmupplevelse – men den här tillhör nog ändå fantasirika Guillermo del Toro för "The shape of water" (som dock inte är lika bra som hans verkliga mästerverk "Pans labyrint").


# Bästa manliga huvudroll
Kvällens mest givna vinst? Gary Oldmans insats i "Darkest hour" bockar av så många klassiska Oscarbeten – historisk person, andra världskriget, kroppslig förvandling, tung pondus – att allt annat än en vinst känns osannolikt.

"Three billboards outside Ebbing, Missouri"


# Bästa kvinnliga huvudroll
"Three billboards outside Ebbing, Missouri" kanske inte stryker alla medhårs – men ingen borde kunna förneka briljansen i Frances McDormands furiösa rolltolkning. Hon måste vinna.


# Bästa manliga biroll
Willem Dafoe är lysande i "The Florida project" och min affektion för Woody Harrelson är stor. Men Sam Rockwell gjorde det klart största avtrycket som den rasistiska och hopplösa polisen Jason Dixon i "Three billboards".


# Bästa kvinnlig biroll
Allison Janney. Emmyjuryn älskar henne sedan gammalt, och nu lär Oscarjuryn känna likadant. Hon var underbar som Tonya Hardings skoningslösa mamma i "I, Tonya".


# Bästa manus efter förlaga
Häftig att superhjälterullen "Logan" är med på listan, men i det fallet är nomineringen vinsten. Vinna lär James Ivory göra för den fina italienska kärlekshistorien "Call me by your name".


# Bästa originalmanus
Jag står och väger mellan "Three billboards" och "Get out", men landar i den senare. Någonstans ska Jordan Peeles häftiga hybrid av skräck, humor och socialt kommenterande glänsa, och jag tror att det blir här.


# Bästa icke-engelskspråkiga film

En svensk vinst vore härligt men jag tror, tyvärr, att Ruben Östlund kommer att få se sig besegrad av Sebastián Lelios chilenska transskildring "En fantastisk kvinna".


# Bästa animerade film
Vinner inte "Coco" – en av de bästa animerade filmerna i mannaminne – tänker jag äta upp en hatt, vilken som helst.

”Call me by your name”.

Ruben Östlund får torka sina tårar med Guldpalmen

Stefan Hedmark:

# Bästa film
Den film som mest förtjänar att vinna är romantiska ”Call me by your name”. Så roligt ska vi inte ha dock, utan en annan film kommer att vinna. Vilken är svårtippad, men jag tror på ”Three billboards outside Ebbing, Missouri”.

# Bästa regi
Guillermo del Toro är en underskattad regissör av fantasifulla filmer och ”The shape of water” är hans nästa bästa hittills (efter ”Pans labyrint”), en oemotståndlig historia om kärleken mellan fiskmonster och människa.

# Bästa manliga huvudroll
Det absolut bästa med den väldigt sevärda ”Darkest hour” är den exceptionellt övertygande masken som förvandlar Gary Oldman till Winston Churchill – samt Oldmans skådespelarinsats bakom all makeup. Han förvandlas till premiärministern på ett sätt jag knappast trodde var möjligt.

# Bästa kvinnliga huvudroll
Jag håller lite på Sally Hawkins i ”The shape of water” som gör en ljuvlig insats. Men Frances McDormand är förstås briljant i ”Three billboards”. Hon kommer att vinna. Det är bara det att vi har sett henne göra liknande roller förut, inte minst i miniserien ”Olive Kitteredge” (2014).

# Bästa manliga biroll
Jag tror att slaget står mellan Willem Dafoe i ”The Florida project” och Sam Rockwell i ”Three billboards”. Den förre har imponerat i många år nu, men den senare gjorde en hett omdiskuterad insats på ett strålande sätt. Min gissning: Rockwell.

Alison Janney.

# Bästa kvinnliga biroll
Här borde det stå mellan Laurie Metcalf i ”Lady bird” och Allison Janney i ”I, Tonya”. Två sorters mödraroller, med sina olika utmaningar. På senaste tiden har det alltmer sett ut som att Janney är vinnaren.

# Bästa manus efter förlaga
James Ivory fyller 90 i sommar och har skrivit förra årets mest drabbande filmromans, ”Call me by your name”, efter André Acimans roman. Det skadar inte att Ivory även har regisserat tidigare tunga Oscarfilmer som ”Ett rum med utsikt” (1985), ”Howards End” (1992) och ”Återstoden av dagen” (1993).

# Bästa originalmanus
Martin McDonagh kan mycket väl plocka hem en Oscar för ”Three billboards”, lite av bara farten om han ändå vinner Bästa film… men jag tror att tillräckligt många Oscarsröstare vill belöna en smart, omtalad film som ”Get out”, skriven av Jordan Peele.

# Bästa icke-engelskspråkiga film
Ruben Östlund får torka sina tårar med Guldpalmen, för Chile kommer att vinna sin första Oscar i kategorin med filmen ”En fantastisk kvinna”.

# Bästa animerade film
Everybody’s going loco for ”Coco”. Så att säga.

Foto: UNIVERSAL STUDIOS
”Get out”.

Hoppas att skruvade skräckisen ”Get out” kan skrälla

Foto: AFTONBLADET

Sandra Wejbro:


# Bästa film
Min personliga favorit ”Call me by your name” lär tyvärr vara för smal för att ha en chans, så jag hoppas att skruvade skräckisen ”Get out” kan skrälla. Många gillar den väldigt, väldigt mycket. ”The shape of water” som det också snackas om väcker inte samma engagemang.

# Bästa regi
Jag hoppas på underdogen Greta Gerwig, men tror mer på Guillermo del Toro. ”Lady Bird” har mycket charm, medan ”The shape of water” knappast är del Toros bästa stund.


# Bästa manliga huvudroll
Om man maskeras till oigenkännlighet och spelar en stor historisk figur tycks det omöjligt att inte vinna en Oscar. Klar fördel Gary Oldman alltså. Vinner Timothée Chalamet mot alla odds kommer jag jubla.


# Bästa kvinnliga huvudroll
Frances McDormand. Kvällens kanske största favorit, och som hon vore värd en Oscar för sin dovt hämndlystna rolltolkning.

Foto: Marc Schmidt
Willem Dafoe i ”The Florida project”.


# Bästa manliga biroll
Willem Dafoe borde få den här för sin nedtonade, älskvärda motellchef i fantastiska ”The Florida Project”. Men det blir svårt att slå Sam Rockwells spektakulära resa från galen rasist till oväntad hjälte i ”Three billboards”.


# Bästa kvinnlig biroll
Kampen lär stå mellan Allison Janney och Laurie Metcalf här. Båda gör fantastiska insatser. Gissar att Janney i slutändan drar det längsta strået.


# Bästa manus efter förlaga
James Ivory har nominerats för bästa regi tre gånger tidigare, men aldrig vunnit. Nu är det dags för 89-åringen att få sin statyett till slut.


# Bästa originalmanus
Jordan Peele eller Martin McDonagh? Jag tror Peele kan ta hem det, för sitt smarta sätt att paketera politik, humor och skräck till något helt unikt.


# Bästa icke-engelskspråkiga film

Ruben Östlund är joker i denna kategori, men Libanons ”The insult” och Chiles ”A fantastic woman” klara favoriter. Jag tippar på sydamerikansk vinst i år.


# Bästa animerade film
Fina ”Coco” måste vinna. Allt annat vore en skräll.

Foto: Pixar

Har filmårets vassaste dialog

Foto: Lotte Fernvall / AFTONBLADET

Jens Peterson:

# Bästa film
Min favorit i många kategorier är mångbottnade ”Three billboards outside Ebbing, Missouri”. Bästa film är svårast att tippa i år - men varför inte tro på den utmärkta rysaren ”Get out”?

# Bästa regi
Visst vore det kul om Greta Gerwig vann, men jag tippar att Guillermo Del Toro vinner för ”The shape of water”. Min egen favorit i kategorin är Christopher Nolan som gjort något annorlunda av ”Dunkirk”.

# Bästa kvinnlig huvudroll
Fem värdiga vinnare, men borde tillhöra Frances McDormand. MIldred i ”Three billboards outside Ebbing, Missouri” är oförglömlig och visar upp många mänskliga känslor förutom sorg och ilska.

# Bästa manlig huvudroll
Gary Oldman är en av de stora skådespelarna i sin generation och kunde gott vunnit för ”Tinker tailor soldier spy”. Enastående att gå från trovärdig Sid Vicious 1986 till trovärdig Winston Churchill.

# Bästa kvinnlig biroll
Octavia Spencer är bra men har redan vunnit Oscar. Jag gissar att det står mellan utmärkta birollsessen Allison Janney i ”I, Tonya" och Laurie Metcalf i ”Lady bird”. Jag hoppas Janney, tippar Metcalf.

# Bästa manlig biroll
Christopher Plummer gör en fantastisk insats i en central biroll i ”All the money in the world”, filmad på tio dagar. Men Oscar bör gå till Sam Rockwell som en på många sätt problematisk polis.

# Bästa Icke-engelskspråkig
I år finns inte någon självklar favorit, men flera originella historier. Jag tycker ”The square” är en värdig vinnare, men förstår om den speciella juryn väljer chilenska ”En fantastisk kvinna” istället.

# Bästa animerad
Kul att en vuxen konstfilm som ”Loving Vincent” finns med bland de fem, men när Pixar är bra är de bäst. ”Coco” är en värdig vinnare - det enda som saknas är fler minnesvärda låtar.

#Bästa manus
”Three billboards outside Ebbing, Missouri” har filmårets vassaste dialog med många oväntade repliker. Martin McDonagh måste väl vinna. Jag gissar att ”Get out” är främsta utmanaren.

# Bästa manus efter förlaga
Veteranen James Ivory har gjort filmhistoria av romanen bakom ”Call me by your name”, och borde vara självklar vinnare här. Lite lång och långsamt poetisk, men ett vackert romantiskt drömspel.

”The shape of water”.
Foto: Mia Carlsson

Jan-Olov Andersson:

# Bästa film

Här tycks ju lite överskattade vuxensagan ”The shape of water” vara allas favorit på andra sidan Atlanten. ”Three billboards outside Ebbing, Missouri” borde vinna. Rolig, omskakande, vass, samhällskritisk. Blir inte ledsen om ”Get out” vinner heller.

# Regissör

Guillermo Del Toro verkar mer älskad än jag kunde ana i Hollywood för sina galna fantasier. Christopher Nolan borde vinna, för sitt hästjobb att hålla ihop och göra något annorlunda av krigsspektaklet ”Dunkirk”.

# Manlig huvudroll

Här lär Gary Oldman belönas för sin mäktiga förvandling till Winston Churchill i ”Darkest hour”, inte minst fysiskt. Jag är mer imponerad av Timothée Chalamets vilsna tonåring i ”Call me by your name”.

Gary Oldman som Winston Churchill i ”Darkest hour”.

# Kvinnlig huvudroll

Har inte sett Margot Robbie som Tonya Harding. Av de andra är Frances McDormand i ”Three billboards…” överlägsen.

# Manlig biroll

Willem Dafoe som motellchefen är den vuxna själen och hjärtat i starka ”The Florida project”. Men i denna kategori är faktiskt alla tänkbara och värdiga vinnare.

# Kvinnlig biroll

Svårtippat, men Laurie Metcalf är väldigt bra i ”Lady bird”, om ett komplicerat mor-och-dotter-förhållande.

# Manus efter förlaga

”Call me by your name” är en inte bara en gripande, vacker och lite sorgsen film. Oscarsakademin kan nog inte heller låta bli att hedra 89-årige James Ivory, nominerad flera gånger tidigare utan att vinna.

# Originalmanus

”Three billboards…” är en mycket originell och stark historia, med knivskarp dialog. Fast om den ändå vinner många andra priser, får gärna ”Get out” (bra mix av samhällssatir och satir) eller ”The big sick” (smart humor om kulturkrockar) vinna.

# Bästa icke-engelskspråkiga film

Oj, vad jag håller på Ruben Östlunds ”The square”. Och jag tycker den är bäst. Har dock en känsla av att det är en film folk antingen gillar eller inte alls. Tror därför att att chilenska ”En fantastisk kvinna” ligger bättre till. Starkt om en transkvinnas bekymmer, konventionellt berättad, svårt att inte tycka om den.

# Animerad

Pixars ”Coco” är väl Oscarsgalans mest givna vinnare. Med all rätt.

Filmerna som fått flest Oscars 01:09
ARTIKELN HANDLAR OM