Zombien anfaller!

avKristofer Ahlström

Liket rör på sig. Om och om igen. Ingen genre är så seglivad som zombiefilmen. Men vad säger den egentligen om sin samtid? Nöjesbladet kollar på vilka fasor zombies fått representera genom åren.

1 av 7
Filmaffisch för "King of the zombies" (1941).

40-TALET

Nazism: Det är inte svårt att dra paralleller mellan zombies och Tredje rikets hjärntvättning av undersåtar – särskilt i ”Revenge of the zombies” där de odöda marscherar omkring i perfekt preussisk koordination. Filmerna handlade ofta om tyska vetenskapsmän (med exotiska krautklingande namn som Max Heinrich von Altermann) som skapade arméer för att hjälpa Hitler erövra USA.

Exempel: ”King of the zombies” (1941), ”Revenge of the zombies” (1943)

50-TALET

Kommunism: Filmer om invasioner från Mars (”den röda planeten”) var särskilt vanliga under McCarthy-eran. I kultkalkonen ”Plan 9 from outer space!” (vanligtvis hänvisad till som ”världshistoriens sämsta film”) kommer utomjordingar hit för att väcka de döda till liv och ta över världen – de lyckas skrapa ihop en armé av tre zombies.

Exempel: ”Zombies of the stratosphere” (1952), ”Plan 9 from outer space” (1959)

60-TALET

Amerikas sönderfall: Mitt under rasande medborgarrättskamp, kärnfamiljens upplösning, Vietnamkrig och mordet på Martin Luther King kom en zombierulle som handlade om allt det – och att moffa människokött. Det krävdes liksom ingen pekpinne för att förstå ”Night of the living dead”: en färgad huvudperson kämpar mot horder av likblek ondska – och skjuts på slutet ihjäl av bondlurkar.

Exempel: ”Night of the living dead” (1968)

70-TALET

Konsumtionshets: Ett år efter punkens födelse kom en film som fortsatte dess antikapitalistiska budskap. I ”Dawn of the dead” färdas zombies i drivor till ett köpcentrum, eftersom ”det var den plats som betydde mest för dem medan de levde”. Sen stapplar de viljelöst runt i gallerior till tonerna av blankpolerad muzak.

Exempel: ”Dawn of the dead” (1978)

80-TALET

Kärnkraft: Vi sa ”Atomkraft, nej tack!” men vad hjälpte det? Och så kom straffet: på 80-talet blev det zombietrendigt sex år innan Tjernobyl med filmer där symptomen på radioaktiv strålning var en osläcklig törst efter mänskligt blod. I ”The children” blir en busslast skolkids utsatta för kärnkraftsläckage och får svarta naglar och mord i sinnet.

Exempel: ”Nightmare city” (1980), ”The children” (1980)

90-TALET

Tonåringar: En hel generation som slutar bry sig om personlig hygien, odlar skägg och långt hår och bara stirrar hjärndött på MTV hela dagarna – klart det var tacksamt att göra 90-talets tonåringar till zombiemåltavlor. I I, zombie kan inte ens efterlivet få tween-zombien att sluta onanera.

Exempel: ”Return of the living dead 3” (1993), ”I, Zombie” (1999).

00-TALET

Smittade djur: Fågelinfluensan, SARS, galna ko-sjukan, svininfluen­san. Här finns en hel buffé­ av pandemier att välja­ bland för att göra zombies mer skräckinjagande. I ”28 dagar senare” var det apblod som gjorde människor bestialiska, i nya ”Zombieland” är det mul- och klövsjuka som kittlar mordnerven hos verklighetens folk.

Exempel: ”28 dagar senare”­ (2002), ”Zombie­land” (2009)