När mörkret faller

FILM

Svensk dramathriller av Anders Nilsson, med Lia Boysen, Reuben Sallmander, Per Graffman, Peter Engman m fl.

Visserligen har kring en miljon människor sett filmtrilogin ”Noll tolerans”, ”Livvakterna” och ”Den tredje vågen” bara på bio, men somliga har ändå avfärdat Anders Nilsson lite grann som han-den-där-västgöten -som-pratar-som-Bert Karlsson-och-bara-vill-göra-actionfilmer. Då har de underskattat honom och hans ambitioner.

Här har han tagit ett rejält spadtag i dagens svenska samhälle och grävt upp en slags svensk motsvarighet till Oscars-vinnande ”Crash”. Det är en film där mörkret redan har fallit, för det handlar om hustrumisshandel, kriminella gäng och hedersmord. Tre parallella historier. De skulle kunna vara inspirerade av tidningsrubriker om Maria Carlshamre, Stureplansmorden eller Fadime-mordet. Det de har gemensamt är att det handlar om människor som lever under hot och som riskerar att förlora allt på grund av folk i deras närhet.

I en spelar Lia Boysen en känd tv-journalist som lever i ett äktenskap (med Peter Engman) som bygger på våld och förnedring. Anja Lundqvist glänser i en biroll, som systern som lidande ser på. I en annan historia är Reuben Sallmander ägare till och Per Graffman dörrvakt på en innekrog som attackeras av påtända kriminella som inte är önskvärda på stället. I en tredje historia är Oldoz Javidi dottern i en invandrarfamilj där pappans trångsynthet inför en annan livsstil, en annan kultur, får förödande konsekvenser. Det avsnittet innehåller en av de obehagligaste scener som gjorts i svensk film.

Välspelat, snyggt gjort, spännande. Men också en film som skakar om och berör betydligt mer än en svensk thriller brukar göra.

Jan-Olov Andersson