’Det hör till att dö under processen’

FILM

Karl-Bertil Jonsson-animatören Per Åhlin hinner kanske inte göra sitt drömprojekt

1 av 4 | Foto: Per Åhlin, har lagt nästan 10 år av sitt liv på att skriva manus och göra storyboards till filmer som kanske inte kommer bli av av. ”Det finns till och med kanske någon som resonerar att den gamlingen inte hinner göra filmer innan han lägger fötterna i vädret”, säger han.

Fyra ofärdiga animerade filmer - och tiden går.

”Karl-Bertil Jonsson”-animatören Per Åhlin, 82, är rädd för att han inte ska hinna bli klar med sina verk.

– Det hör till att dö mitt under en sån process, säger Åhlin till Nöjes­bladet.

Animatören Per Åhlin är aktuell med ”Emil & Ida i Lönneberga”, där han haft som uppgift att imitera ”Emil”-tecknaren Björn Bergs stil.

Några produktioner där hans egen stil styrt har resulterat i kompletta bildmanus för animerad långfilm. Som ingen kunnat finansiera.

Slukat nio år av livet

Det är allmänt känt att animation tar lång tid. Och hittills har projekten slukat minst nio år av Åhlins liv.

Verken samlar damm på hans Pennfilm Studio söder om Malmö.

– Man blir förbannad på sig själv, situationen och tiden. Det är blandade känslor. Och en rädsla att inte hinna. Och livet som sådant, säger Per Åhlin.

Det är särskilt älsklingsprojektet ”Hoffmans ögon” (baserad på E T A Hoffmans skräck­berättelser) som han lyfter fram. Manuset skrev han med Hasse Alfredson. 20 minuter är gjorda.

En lång väg

– Jag har gjort fullständiga storyboards till minst fyra filmer. En storyboard till en långfilm rör det sig om 1 200 till 1 500 bilder. Och så måste man skriva ett manus först. Det är en lång väg innan man kommer fram till ett nej. Med fyra sådana har det gått åtta eller nio år av mitt liv, säger han.

Är det en stor sorg när tiden går och du inte kan göra klart?

– Nej, inte en sorg. Men man blir förbannad av det. Ibland beror det på att man inte har haft pengar. Och det kan jag respektera. Ibland förstår de inte vad de tittar på. Ibland vill konsulenter ha en barnfilm för att det är animation. De tycker att det är självklart. Men det är inte självklart för mig, säger han.

Hoppet finns kvar

Han ser inte projekten som helt ”skrinlagda”. Hoppet finns fortfarande klar.

– Arbetet är ju samtidigt också ett sätt att leva. Ett sånt här projekt på fyra år hade kanske förlängt livet med fem år. Det hör till att dö mitt under en sådan process. Det finns till och med kanske någon som resonerar att den gamlingen inte hinner göra filmer innan han lägger fötterna i vädret, säger han och skrattar.

”Mina egna linjer”

– ”Hoffmans ögon” vågar jag påstå är unik även internationellt. Det är mitt eget sätt att teckna som inte är ”Dunderklumpen” eller ”Karl-Bertil Jonsson” eller något annat. Eftersom jag varit illustratör i så många år känner jag att det är mina egna linjer.

Åhlin drabbades av en hjärtinfarkt för nio år sedan och blev då bypass­opererad.

– Jag är relativt pigg. Men jag orkar inte så mycket som förut, säger han.

1 av 4 | Foto: ”Dunderklumpen” (1974).

Aktuell med ’Emil & Ida i Lönneberga’ på bio

Ålder: 82. Yrke: Animatör. Bor: I Skåne. Familj: Sambo. Inga barn. Filmer (ett urval): ”I huvet på en gammal gubbe” (1968), ”Dunderklumpen” (1974), ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” (1975), ”Resan till Melonia” (1989), tv-serien om Alfons Åberg (1979-1982, 1994). ”Lilla spöket Laban” (2006), ”Lilla Anna och Långa farbrorn” (2012). Aktuell: Varje jul­afton med ”Karl-Bertil Jonssons julafton”. I dag har hans nya film ”Emil & Ida i Lönneberga” biopremiär.