”Man får nästan be om ursäkt att man är man och vill göra film”

avZandra Lundberg

FILM

Rafael Edholm vill slippa skämmas för sitt kön

1 av 3 | Foto: Carolina Byrmo
Rafael Edholm är aktuell med filmen ”Mörkt vatten” som har premiär den 13 juni.

Han har inte tagit ut någon lön för sin nya film.

I en intervju med Moviezine berättar Rafael Edholm om Svenska filminstitutets avståndstagande från hans projekt.

– Man får nästan be om ursäkt att man är man och vill göra film.

Foto: Stefan Mattsson
Sverrir Gudnason, Rafael Edholm, Helena af Sandeberg och Anrzej Chyra i ”Mörkt vatten”.

Rafael Edholm är aktuell med thrillern ”Mörkt vatten”.

Projektet var oerhört svårt att få finansierat, berättar han i en intervju med Moviezine.se.

På frågan om han inte kunde ha gjort det enklare för sig och gjort en komedi svarar han:

– Säkert. Jag borde kanske ha gjort det lättare för mig och gjort en "Göta Kanal" och haft en tre miljoners-publik. Men det var inte det jag ville göra, det var den här historien jag ville berätta. Det handlar mycket om att behålla sin egen röst så att man orkar se sig själv i spegeln. Man kan ju alltid berätta historier på tretusen olika sätt.

”Inte korrekt”

Han fick inget gehör från Svenska filminstitutet över huvud taget när han försökte få filmen finansierad.

– Det här inte en politiskt korrekt film. Jag är för det första man, så jag står upp och kissar. När ens kisserier ska ha med det konstnärliga att göra, det är jävligt tråkigt. Jag hörde Thomas Vinterberg som uttalade sig och sa att han var glad att han var dansk och jobbade i Danmark. Han var rädd för det svenska molnet av filmpolitik som skulle dra över Danmark, men han sa att han isåfall skulle använda paraply, säger han och fortsätter:

– Man får nästan be om ursäkt att man är man och vill göra film. På sätt och vis vore det skönt om man instiftade en manlig festival med manligt pris, så man slapp be om ursäkt. Att slippa skämmas för sitt kön.

Han berättar att han inte tagit ut en krona i lön för filmen.

– Actionscener kostar pengar och det är där vi har lidit i svensk film för att kunna berätta de här historierna med action. Kompetensen finns, men inte finansieringen.