2010-talets 10 viktigaste trender, filmer och stjärnor

Frost, Netflix, superhjältar – och Hollywood i förändring

avJan-Olov Andersson, Karolina Fjellborg, Stefan Hedmark

Publicerad:
Foto: @TheEllenShow
Ellen DeGeneres berömda selfie från Oscarsgalan 2014.

Det var decenniet då superhjältarna tog över biograferna. En tid då Hollywood befann sig i ständig förändring, inte minst på grund av hårt tryck från de röster som tidigare inte hade fått komma till tals.

2010-talet såg stora internationella framgångar för svenska filmskapare, särskilt Ruben Östlund.

Här är tio trender, filmer och personligheter som etsade sig fast i vårt minne.

Foto: Columbia
”The social network” (2010).

"Social network" ledde social revolution

Berättelsen i ”The social network” (2010), decenniets första mästerverk, är inte riktigt sann. Manusförfattaren Aaron Sorkin tog sig stora friheter i porträttet av Mark Zuckerberg och vad som drev honom att skapa Facebook. Nu är inte det något sensationellt. Det har författare alltid gjort. Det viktiga är ju att dramatiken finns där och känns sann.

Detsamma kan vi säga om vårt förhållande till sociala medier som exploderade under 10-talet. Vi kysste vår integritet farväl och skapade en berättelse om oss själva online. (Stefan Hedmark)


Foto: Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ruben Östlund på Oscarsgalan 2018.

Ruben Östlund körde om sin mentor

Roy Andersson vann visserligen både Guld- och Silverlejon på Venedigfestivalen med två olika filmer. Men Ruben Östlund ”körde om” sin mentor Roy i slutet av decenniet. Efter att kaxigt ha pratat om hur han skulle erövra världens finaste filmfestival i Cannes, så gjorde han det faktiskt också.

Vann ett jurypris för ”Turist”. Och gick sedan hela vägen och vann Guldpalmen för ”The square”. Första svensken som gjort det på 66 år. Sedan blev det Oscarsnominering. Och nu kan han välja och vraka mellan Hollywoodstjärnorna till sin nya film. (Jan-Olov Andersson)


Foto: Disney
”Frost” (2013).

"Frost" blev ny medlem i familjen

De som hade barn under 2010-talet, eller bara själva älskar animerad film, hade många fina bioupplevelser. Med ”Insidan ut”, två ”Toy story”-filmer, ”Vaiana”, ”Zootropolis” och fantastiska ”Coco”. Men störst av allt var ”Frost” (2013), som höll en klass Disney inte levererat sedan glansdagarna på 90-talet.

En vansinnigt vackert vintervit historia med omedelbart vinnande karaktärer, suveräna låtar, stor humor och framför allt en urtjusig slutkläm, där den förväntade pojke-kysser-flicka-finalen uteblev och systerkärlek i stället blev hela poängen. (Karolina Fjellborg)


Foto: Chris Pizzello / TT NYHETSBYRÅN
Malik Bendjelloul och producenten Simon Chinn på Oscarsgalan 2013.

Svenska dokumentären gjorde internationell succé

Det var en framgångssaga som tyvärr fick ett olyckligt slut. Amerikanske musikern Sixto Rodriguez spåddes en lysande karriär i slutet av 1960-talet. Men han floppade och glömdes bort – överallt utom i Sydafrika. Svenske filmaren Malik Bendjelloul började rota i historien och efter flera års arbete, ofta i motvind, ett tag tog pengarna slut, hade "Searching for Sugar Man” premiär 2012.

Filmen blev en stor framgång och av många priser är förstås en Oscar för bästa dokumentär år 2013 allra störst. Tyvärr drabbades regissören av depression och tog sitt liv, blott 36 år gammal. (Jan-Olov Andersson)


Foto: Universal
Dwayne Johnson i ”Fast & furious 7” (2015).

Dwayne Johnson var störst, bäst, fast & furious

När Dwayne Johnson påbörjade sin filmkarriär 2001 var han ”The Rock”, avdankad wrestlingstjärna. Hans färd till den absoluta toppen i Hollywood har därefter varit häpnadsväckande stadig. Nu är han 10-talets största filmstjärna; ett kraftpaket i stil med Schwarzenegger, men med glimten i ögat som avväpnar alla skeptiker.

När han drogs in i den femte ”Fast and furious”-filmen 2011 fick konceptet en överraskande nytändning. Johnson var en stor anledning till att filmserien blev löjligt lukrativ. Dessutom berörde Paul Walkers död fans över hela världen. (Stefan Hedmark)


Foto: A24
”Moonlight” (2016).

Hollywood i historisk förändring

#OscarsSoWhite, #OscarsSoMale – och #MeToo. Under 2010-talets andra hälft höjdes kritiska röster mot Hollywood, med en början till förändring som följd. Det må handla om babysteg, men vägen har breddats vad gäller vems historier som berättas, och uppskattas, och vem som får berätta dem. Sexuella och etniska minoriteter har lyfts fram i filmer som ”Call me by your name”, ”If Beale Street could talk”, ”Get out” och ”BlacKkKlansman”.

”Black Panther” blev en banbrytande superhjältefilm, och Barry Jenkins ”Moonlight” tog en på flera sätt historisk vinst för bästa film på Oscarsgalan 2017. (Karolina Fjellborg)


Foto: Lionsgate
Jennifer Lawrence i ”Hunger games” (2012).

Ungdomsfilmerna gjorde Lawrence till stjärna

Young adult fiction, ungdomslitteratur, blev som en egen genre under decenniet. Allra störst blev Suzanne Collins ”Hungerspelen”-trilogi. En postapokalyptisk skildring av landet Panem i Nordamerika. Tre populära böcker blev fyra ännu mer framgångsrika filmer.

För Jennifer Lawrence, som spelade hjältinnan Katniss Everdeen, innebar filmserien att hon gick från en hyllad independentfilm, ”Winter's bone”, till att bli Hollywoods nya stora stjärna, Oscarsbelönad och bäst betald i världen av alla kvinnliga skådespelerskor. (Jan-Olov Andersson)


Foto: Marvel
”The Avengers” (2012).

Superhjältar höll biograferna på sina axlar

Det började med ”Iron man” 2008 och utvecklades till decenniets största filmsåpa. Marvel och Disney länkade skickligt samman storytrådar i sina superhjältefilmer som nådde klimax i ”Avengers: Endgame”. Men vi ska se det som en säsongsavslutning, för mer kommer. Samtidigt försökte Marvels rivaler DC att matcha framgångarna genom nya Superman- och Batmanfilmer, men castingen lyckades sämre och kanske blev mörkret i dem för mycket?

Trots det avslutades decenniet med att den nattsvartaste av nattsvarta serietidningsfilmer, ”Joker”, blev en enorm succé världen runt. (Stefan Hedmark)


Foto: Netflix
”Roma” (2018).

Netflix ritade om kartan

Gå på bio, eller streama sprillans ny film hemma i soffan? Netflix håller på att rita om kartan för filmbranschen, och samtidigt som de producerar en strid ström av vad som på sin höjd kan kallas för dussinfilmer, gör de en massiv kvalitetsoffensiv för att ta sig in i finrummen.

”Mudbound” (2017) blev flerfaldigt Oscarsnominerad, Alfonso Cuaróns ”Roma” (2018) vann tre guldgubbar – och just nu rundar streamingjätten av året med Martin Scorseses ”The Irishman”, Noah Baumbachs ”Marriage story” och Fernando Meirelles ”The two popes”. Det går bra nu. (Karolina Fjellborg)


Foto: AP
Gustaf, Bill och Alexander Skarsgård 2017.

Skarsgårdarna fortsätter erövra världen

Alexander, 43, varvar på ett smart sätt independent- och storfilmer. Vann både Golden Globe och Emmy för ”Big little lies”. Gustaf, 39, gör huvudroller på hemmaplan och är med i storserier som ”Vikings” och ”Westworld”. Bill, 29, är kanske hetast av dem alla efter ”Det”-skräckisarna. Han har många stora roller på gång. Även Valter, 24, kommer snart att ses i några utländska rullar.

Pappa Stellan, 68, ligger inte heller på latsidan. Är Golden Globe-nominerad för rollen i omtalade och hyllade HBO-serien ”Chernobyl”. Är med i både Norges och Tjeckiens Oscarsfilmer. Och har skurkrollen i Denis Villeneuves sci fi-epos ”Dune”. (Jan-Olov Andersson)


Glöm inte att gilla Nöjesbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM