En krigsfilm man inte glömmer i första taget

Av: Jan-Olov Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

1917

Regi Sam Mendes, med Dean-Charles Chapman, George MacKay, Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Richard Madden.

krigsfilm

”1917”.
Foto: Foto: François Duhamel
”1917”.

Två Golden Globe-vinster. Tio Oscarsnomineringar. Nio BAFTA-nomineringar.

”1917” är en av storfavoriterna vid de närmaste stora filmgalorna. Men inte allra bäst…

När Sam Mendes nyligen vann Director's Guilds (filmregissörernas fackförbund) pris för fjolårets bästa film, så blev han favorit för att vinna regipriset även på Oscarsgalan. Och kanske för bästa film också.
På ett sätt är han absolut värd regipriset. På ett annat inte.
Hans storslagna krigsfilm utspelas 7 april 1917. Slagfältet där filmen utspelas är någonstans på franska landsbygden. Första världskriget går mot sitt slut. Tyskarna har dragit sig tillbaka, men en hög officer (Colin Firth) tror det är en fälla. Tyvärr har all kommunikation med den pluton som riskerar att luras av tyskarnas bakhåll upphört. 1 600 soldater kan marschera rakt in i döden. Enda sättet att meddela dem informationen, är att skicka två budbärare, två soldater. Blake (Dean-Charles Chapman) och Schofield (George MacKay) måste så snabbt som möjligt färdas över slagfältet i dagsljus och genom (förhoppningsvis övergivna) tyska skyttegravar.
Det som imponerat så mycket på de som röstat fram Sam Mendes som bästa regissör, misstänker jag är sättet på hur filmen är gjord. Han och mästerfotografen Roger Deakins har designat ”1917” så att vi ska få illusionen av att allting är gjort i en enda lång tagning. Som åskådare är det nästan som att virtual reality-kastas rakt in i krigshändelserna. Man känner sig stundtals som att man är en tredje soldat som är med på deras livsfarliga uppdrag. Det skapar närhet.
Fast naturligtvis är filmen inte gjord i en enda tagning. Med tanke på vad som händer, hade det rent praktiskt varit omöjligt att genomföra. Det är ganska uppenbart var filmmakarna har ”fuskat”. Och en nackdel när man inte klipper sig fram i handlingen, är också att det blir onödiga transportsträckor som inget tillför.
”1917” är oerhört snyggt gjord. Med ett suggestivt Thomas Newman-soundtrack. Stundtals, förstås, riktigt spännande. Men de kända skådespelarna slösas bort i så små roller att de knappt märks. Och man förmår aldrig komma de båda huvudrollsinnehavarna riktigt nära, trots att de är i bild hela tiden.
Som helhet, ändå, en krigsfilm man inte glömmer i första taget. Men som hade varit ännu bättre utan ”gimmicken” att allt är gjort i en enda tagning.

SE OCKSÅ: ”Parasit”. Bong Joon-hos sydkoreanska mästerverk är filmen som bör vinna Oscarsgalans förnämsta priser.

VISSTE DU ATT… ”1917” delvis är inspirerad av händelser som Sam Mendes farfar var med om under första världskriget?

JUST NU… filmar Colin Firth ännu en krigsfilm. ”Operation Mincemeat” utspelas under andra världskriget. Och där har han en huvudroll.

Publicerad: