Våldsamt spännande

FILM

Gangs of New York

Amerikanskt drama i regi av Martin Scorsese, med Leonardo DiCaprio,

Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz, Jim Broadbent, John C. Reilly m fl.

Foto: BUENA VISTA
Amsterdam (Leonardo DiCaprio) återvänder för att hämnas sin mördade pappa .

Det är som att USA:s två främsta filmregissörer tidigt i karriärerna delade upp världens häftigaste stad mellan sig.

- Du, Woody, tar hand om de

intellektuellas kärleksliv, så skildrar jag de kriminella rötäggen, sa Martin Scorsese.

Han har drömt om att filma Herbert Asburys (1891-1963) bok från 1928, om livet i 1860-talets New York, i över trettio år.

Ska man ha någon invändning mot denna episka filmberättelse, är det att han kanske tänkt för länge och för mycket på historien. Att han har fastnat i detaljer. Att filmen därför ibland känns lite livlös och småseg.

Den har kostat en miljard kronor och Five Points, de laglösa kvarter på södra Manhattan, som nu återskapats upp i klassiska Cinecitta-studion i Rom, är verkligen ett

magnifikt bygge. När man sedan befolkat det med massor av statister,

i tidstrogna kläder, så har tids- och miljöskildringen verkligen blivit perfekt. Det nästan doftar smuts och fattigdom om filmduken.

Ibland försvinner själva historien i allt det här.

Den handlar om hur en ung grabb blir vittne till hur pappan

( Liam Neeson) mördas av områdets gangsterchef Slaktar-Bill ( Daniel Day-Lewis) i ett stort gängslagsmål.

Efter att ha vuxit upp på ungdomshem, återvänder han som vuxen, under namnet Amsterdam ( Leonardo DiCaprio), för att hämnas.

Under falsk identitet nästlar han sig in i Slaktar-Bills innersta krets. Han blir förälskad i en vacker ficktjuv ( Cameron Diaz), som också har ett förflutet ihop med Slaktar-Bill. Uppgörelsen närmar sig"

Sista timmen är fantastisk. Tempot stegras som i "Maffiabröder". Scorsese korsklipper skickligt mellan det politiska skeendet (arbetaruppror, upptrappning inför amerikanska inbördeskriget, rasism och invandrarfientlighet) och den personliga kampen mellan Slaktar-Bill och Amsterdam.

Våldsamt och spännande. Alla är bra, men Daniel Day-Lewis är fantastisk i rollen som en psykopat med märkliga filosofiska idéer om gott och ont.

För övrigt är slutbilderna nästan som pornografi för alla som älskar staden New York.

Jan-Olov Andersson