Matrix - för finsmakare

"Animatrix" - nio kortfilmer som utforskar och utvidgar Matrix-världen

FILM
Foto: jan-olov andersson
Grabbarna bakom "Animatrix". Från vänster Mahiro Maeda, Michael Arias och Peter Chung.

- Det är inte bara Disney. Det är inte bara sådant som görs för barn, säger han.

I Japan är animé - tecknad film för vuxna, ofta framtidshistorier - stort. Vid årets Oscars-gala vann lite överraskande japanen Hayao Miyazakis "Spirited away" (Sverige-premiär i höst) statyetten för bästa tecknade film i stället för någon av alla mer påkostade Hollywood-produktioner.

Att bröderna Larry och Andy Wachowski var väldigt inspirerade av animé-filmer när de gjorde första "Matrix"-filmen, har de aldrig gjort någon hemlighet av. Inför uppföljarna bestämde de därför att producera en samling tecknade kortfilmer, alla med Matrix-tema.

Under en lunch vid årets Cannes-festival berättade några av de inblandade om projektet.

Producenten Michael Arias har bott i Japan i tolv år, efter att tidigare ha jobbat i Hollywood, med animerad film och specialeffekter.

- Jag känner de flesta, så jag fick guida bröderna och producenten Joel Silver till rätt människor i animé-industrin. Därför blev det naturligt att jag även producerade filmerna. De har kostat mellan en halv och fem miljoner dollar. Först tänkte vi oss en tv-serie, men Warner ville ha en mer påkostad dvd-film.

Peter Chung, som gjort tecknade snuttar för MTV, pendlar mellan Hollywood och hemlandet Sydkorea.

- För mig kändes det här naturligt. Jag älskade "Matrix" och tyckte redan att den var som en blandning av live-action och animerad film.

Både han och de andra regissörerna har starka viljor. Allra starkast vilja har nog japanen Mahiro Maeda, som i sin film - "The Second renaissance (Parts I and II") fick uppdraget att skildra bakgrunden till Matrix-världen. Hur maskinerna tog makten.

Hans film innehåller starka scener från många kända våldsamma händelser från de senaste århundradena: slaveriet, koncentrationslägren i Nazi-Tyskland, atombomben.

- När Wachowski-bröderna såg mina första avsnitt såg de lite förvånade ut. Jag kanske hade tolkat deras historia lite annorlunda än de hade tänkt sig. Men de backade, de förstod att vi är konstnärer, att vi måste ha vår frihet.

Han är intresserad av hur vi i väst ser på animé. Efter en lång diskussion avslutade han lunchen på ett lite överraskande sätt:

- Egentligen är ju Pokémon och Sailor Moon och sådana tv-serier skräp. Men om det, undermedvetet, kan få några generationer av västvärldens barn att förstå vår speciella stil, så har väl skiten fört något gott med sig.

Japaner - världens flitigaste serieläsare

Jan-Olov Andersson