Fräck och frispråkig

”Dålig uppfostran” är en av Almodóvars bästa filmer

Foto: sandrews
Upptäcker kärleken.
FILM

Tre historier. Tre tidsepoker. Ett antal människoöden. Spanske mästerregissören Pedro Almodóvar gräver i sin senaste film både i sitt eget förflutna, samtidigt som han på ett oerhört snyggt sätt leker med filmmediet.

Redan de oerhört snygga förtexterna, tydligt Hitchcock-influerade, är en njutning att se.

Det börjar i Madrid 1980. Enrique Goded ( Felé Martinez), ung och framgångsrik filmregissör, sitter och funderar på vad hans nästa film ska handla om, när han får oväntat besök på sitt kontor. Gästen är en attraktiv ung man ( Gael Garcia Bernal) som påstår sig vara hans gamla barndomsvän, som han inte har träffat på sexton år. Han erbjuder honom ett filmmanus, om deras gemensamma barndom.

Sedan hoppar filmen fram-och-tillbaka mellan barndomen, 1980-talet och detta manus, som blir en film i filmen.

Mer ska inte avslöjas.

Men det är ett sanslöst skickligt intrigbygge, som samtidigt både är en spännande film noir-inspirerad thriller, fräckt och frispråkigt om homosexuell kärlek och en gripande barndomsskildring, om två killar som upptäcker kärleken, både till varandra och till filmen.

Rätt självbiografiskt, har Almodóvar erkänt, men han har stuvat om, lagt till och fantiserat på ett fullständigt underbart sätt.

En av hans allra bästa filmer. Och mexikanen Gael Garcia Bernal, känd från ”Älskade hundar” och ”Din morsa också!”, är suverän i två roller, han kommer att bli en av de allra största skådisarna i sin generation.

Dålig uppfostran

Jan-Olov Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM